Inget iFokus

Inget

Läst 130 ggr
Staffan
2025-08-30 15:43
1

Färgerna försvann...

color.jpg

Sant faktiskt; färgerna försvann.

// Staffan

johan
2025-08-30 15:54
0

Bilarna har blivit så stora sista 20 åren, så det kanske blev för dyrt med färgglada färger. :)

Borde det egentligen inte vara ganska bra om bilderna enbart hade en skyddsfärg när man köpte dom, men istället fick man välja en "wrap" som ingick. Detta är ju som tapeter i att dom finns nära på oändliga färger och mönster. Dessutom skyddar dom lacken.

Vad kul det skulle kunna se ut på vägarna om alla hade mer personligt utseende på bilarna.

Mvh // Johan

[solljust]
2025-08-30 17:07
0

Jamen oj vilken skillnad och den från 80-talet är så mycket mer gladare medan den från 2025 ser mest dyster ut 🚘

johan
2025-08-30 17:13
1

fast varje gång jag är i närheten av en äldre bil, så slår det mig hur otroligt illa bilar luktade förr i tiden. Vilken osannolik skillnad det blivit med den saken på 40 år. Och ännu mer när man lägger till elbilar i jämförelsen.

Städer på 50- och 60-talet innan oljekrisen måste luktat något överdjävligt illa.

Mvh // Johan

Maria
2025-08-30 20:08
1

#3 Plus alla som rökte både inne och ute😉

/Maria

[solljust]
2025-08-31 03:34
0

#3: Samma som på och 70 & 60 tal så visst har det blivit långt bättre vad gäller lukt från bilarna och elbilar är en positiv utveckling för miljön men nackdelen har jag märkt många gånger är att dom är så ljudlösa och när man är uppvuxen att både se sig för och lyssna efter fordon kan man lätt missa dom eller en elmoped i nån knepig kurva eller trånga utrymmen.

Vi pratade om det här jag och några vänner som är födda på 60-talet att dom som växer upp nu får en helt annan vana med dom bilarna och vi har vart med om några incidenter inga allvarliga såna men just det ljudlösa vi lyssnar både efter motorljudet och ser oss om så det där är lite svårt att vänja sig vid dom dyker upp från ingenstans känns det som och hörs knappt.

johan
2025-08-31 07:59
0

#5: Alla nya elbilar låter när dom kör väldigt långsamt med hjälp av en högtalare. ”Pedestrian Warning System”.

Minns inte exakt när detta blev krav, men har för mig att det var 2022.

Så fort man kör lite fortare låter däcken mer än motorn även i moderna förbränningsmotorer.

Främst tänkt för att hjälpa synskadade, men funkar givetvis lika bra för oförsiktiga människor födda på 60-talet.

Blir bra när bilflottan uteslutande är lika smart som många nya bilar idag som kan identifiera och stanna för människor när varken föraren eller fotgängaren har den uppmärksamhet man ska ha i trafiken.

Teknik som räddar liv.

Mvh // Johan

[solljust]
2025-08-31 08:47
0

#6: När du säger det så har jag nog läst något sådant men inte reflekterat och tänkt på det så kanske hastigheten vart för hög men ska uppmärksamma nästa gång en elbil kommer om den kör sakta 😎

Främst tänkt för att hjälpa synskadade,** men funkar givetvis lika bra för oförsiktiga människor födda på 60-tale**t 🤣 👍 njo nog är vi 60-talister försiktiga i trafiken allt men en och annan slarver finns det alltid 😄

LosGinos
2026-02-01 02:12
0

Jag köpte en ny bil i våras. Jag hade två val, nummer 1 var en grön bil för X tusen. Men den fanns inte kvar, så dom gav mig ett alternativ. grön + svart tak. Aja, fair enough tänkte jag. Men det skulle kosta 20 tusen extra. Like, ehm, what? 😂

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Bo§e
2026-03-07 16:34
0
  • Först var i stort sett samtliga bilar svarta.
  • Så småningom ökade färgglädjen.
  • Under en period var tvåfärgade bilar på modet.
  • Sedan åter enfärgat färgglada (som i övre bilden i #0)
  • Nu är i stort sett samtliga bilar silverfärgade.

Cirkeln snart sluten…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-03-07 16:49 av Bo§e