Inget iFokus

Inget

Läst 280 ggr
Condor
2022-03-10 12:37
3

För mycket elektronikstyrt i bilar

Ibland kan det ju vara meningsfullt att saker styrs över bilens dator, men nu tycker jag att det börjar att bli för mycket. Min nuvarande bil är ungefär 2 och ett halvt år gammal och som tur går inte allt över bilens dator.

Men när min bil var på service sist fick jag en verkstadsbil som bara var ett par månader gammal. När jag körde iväg med den konstaterade jag att det var kalt i bilen och letade efter någon knapp att sätta på värmen med tills jag insåg att det måste styras med datorn. Jag stoppade bilen och letade efter programmet i datorn som styr värmen. Till slut hittade jag det, men jag insåg att det inte längre är möjligt att helt enkelt vrida på en knapp medan man kör, utan att man måste stanna och hålla på att hantera med ett touch screen bara för att reglera värmen. Vad sjutton har det för en mening? Ska inte elektroniken vara till hjälp för föraren?

Men det var inte allt. Den här bilen kunde man inte starta med nyckeln, utan det fanns en knapp. Eftersom motorn pga "stop and go" stängde av sig när jag stannade med bilen tryckte jag på knappen för att starta den på nytt, men ingenting hände. Jag vet tills idag inte varför den inte startade, men jag tänkte att om jag kliver ut ur bilen, låser den och öppnar den på nytt kanske datron gör en reset och jag kan starta den. Det funkade. Sen hade den också en automatiskt elektronisk handbroms som jag heller inte riktigr fattade hur den fungerar. Är det inte enklare att bara dra åt handbromsen?

Som sagt bör elektroniken vara till hjälp för föraren, men det här var ju motsatsen till att vara till hjälp. Det är aldeles för mycket som styrs över bilens dator nuförtiden och det blir bara mer och mer. Man blir ju riktigt rädd att köpa sig en ny bil när det blir dags igen.

• Redigerat 2022-03-10 12:39 av Condor
[Moon AppleGrey]
2022-03-10 13:18
1

Omständigt värre. 😶

johan
2022-03-10 13:36
1

Jag håller delvis med, men långt från hel och hållet.

Dom vanligaste sakerna man gör vill man ha enkelt tillgängligt, helst utan att ta händerna från ratten. Övrigt bör så långt det går vara automatiserat och bilen bör förstå när något behövs själv.

Exempel:

• Varför ska jag ens ha en start / stopp-knapp eller nyckel? Om jag sitter i förarsätet så är det väl för att köra bilen? Kliver jag ur förarsätet så är det väl självklart att bilen ska stängas av?
  • Varför ska jag behöva aktivera / deaktivera handbroms? Lägger jag i Park, vill jag ha handbroms. Lägger jag i en växel vill jag inte det. I övrigt se ovan.
  • Om gränssnittet på skärmen är bra, så tycker jag det kan vara enklare än en fysisk knapp bland 40 andra vred och knappar. Med andra ord, det är inte skärmen som är problemet, utan UI-designen.

Så här ser inredning ut på min bil:
image.png

På ratten finns två rullhjul, som också går att trycka på. Dessa styr normalt stereo (play, pause, föregående/nästa låt, volym) och farthållare / autopilot. Men dom kan ändra funktion beroende på kontext, t ex om jag vill justera speglar, ratt, etc, så används samma rullhjulsknappar.

Bakom ratten finns två spakar med en knapp längst ut. Den vänstra styra blinkers och helljus, samt vindrutetorkare. Den högre är växelspak när man står still och styr AutoPilot när man kör.

Mobilen fungerar som bilnyckel, så när jag närmar mig bilen och öppnar handtaget låses bilen upp. Går jag ifrån bilen låses den automatiskt. Vilken mobil som låser upp bilen är kopplat till förar-profiler, som ställer in stolar, speglar, ratt, värme och massa annat automatiskt beroende på vem som kör.

Jag blir helt galen på bilar som ska se ut som en flygplanscockpit med 150 olika knappar och vred.

Mvh // Johan

Condor
2022-03-10 14:09
1

#2:

Mig stör inte knapparna. 40 knappar har jag dock aldrig haft på en bil. Dom försvinner ju heller inte om allt går över datorn, utan du har dom i stället på ditt touch screen och där är dom inte lika lätt tillgängliga som om dom vore fysiska. Du måste varje gång ta fram det rätta programmet till knapparna som du behöver.

Vissa saker är ok om dom går via datorn. Före jag far iväg brukar jag stänga av nödbromsassistenten och start/stop eller stop/go eller vad man vill kalla det för. Det stör mig om motorn stängs av varje gång bilen stannar vid ett trafikljus som är rött. Det måste jag inte göra medan jag kör och det är ok att det går via datorn.

Men saker som man behöver medan man kör behöver inte gå via datorn. Jag vill helt enkelt kunna reglera värmen eller fläkten genom att bara vrida på en fysisk knapp i stället för att leta fram programmet på datorn. Den fysiska handbromsen stör mig heller inte.

Jag har också rullhjul på ratten, även för saker som jag inte behöver, t.ex. skulle jag kunna ställa in bilen att inte överskrida en viss hastighet. Jag vet inte ens hur det fungerar. Jag tycker att det är en farlig funktion. Tänk om man håller på att köra om en annan och kommer på att man har ställt in hastigheten lägre än vad som behövs för att köra om. Rullhjul för radion har jag också men jag brukar ändå använda datorns touch screen för att hantera den.

Förr i tiden kunda man sätta sig in i vilken bil som helst och visste hur allt ska hanteras. Idag måste man nästan göra en egen utbildning för varje bils dator. 😄

johan
2022-03-10 14:24
4

Jag måste säga att jag tycker det låter farligare att du vill stänga av säkerhetssystem och system som gör att bilen släpper ut mindre avgaser än att bilen hindrar dig från att köra för fort.

Jag förstod från Elbils-sajten att du tror att din körning överträffar alla antispinnsystem och nödbromssystem i världen, men det låter som rätt brutal hybris.

Som jag ser det är det bilenkörningens motsvarighet till vaccin. Respektlöst att inte skydda andra oavsett vad du själv anser om systemen.

Mvh // Johan

Emo
2022-03-10 15:40
4

Jag har sålt bilen. den nyaste var för komplicerad. Gamla vanor sitter i och de passar inte ihop med nya bilar.
Tro nu inte att jag inte uppskattar vissa förbättringar. Nog är det skönare med en synkroniserad växellåda så man slipper ge mellangas eller vänta en stund i friläge. Det hade varit svårt i dagens trafik med en gammal växellåda.

Däremot avskydde jag att den nyaste bilen lurade mig att jag hade fått motorstopp när jag inte hade det.

Du har rätt Condor. Med de nya bilarna kan man inte köra genom Danmark och Tyskland ner till Basel utrustad med en karlssontång (polygrip), en ask säkringar och en lista på vilka bilverkstäder, som klarar en Volvo PV 44 från 1957.

Förr klarade man av vissa problem lätt.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Condor
2022-03-10 18:21
0

#4:

Jag vet inte hur andra nödbromssystem fungerar, men jag vet att jag kör säkrare än om jag stänger av mitt nödbromssystem. Redan en av de första dagarna som jag hade bilen bromsade den helt utan anledning. Det var en rak bred gata utan trafik, utan fotgängare och det flög inte ens omkring löv.

Nästan varje gång som jag glömmer att stänga av systemet bromsar den utan anledning. Speciellt om man närmar sig en kurva för snabbt bromsar den. Jag kör bil i 48 år och har kört miljoner kilometer. Jag har aldrig kört på någonting eller någon. Men om jag kör med nödbromsassistenten hamnar jag nästan alltid i en farlig situation pga att den bromsar när det inte behövs. Sånt skit vill jag inte ha och det är för trafiksäkerhetens skull som jag stänger av den.

Jag ser heller ingen anledning till att stänga av motorn om jag väntar upp till en halv minut på att det ska bli grönt. En nystart när motorn är varm kostar lika mycket bensin som när den går på tomgång i 20-30 sekunder. Om motorn är kall behöver den ännu mer bensin. Om jag väntar framför järnvägsbommar kan jag själv stänga av motorn.

Condor
2022-03-10 18:26
0

#5:

Ja, med de nya bilarna kan man inte fixa någonting själv längre. Man behöver till och med en verkstad för att byta ut en lampa.

Förr i tiden fanns det inte ens ABS på bilarna. Föraren fick själv dosera bromskraften. Nuförtiden regleras allt elektroniskt. Till och med när man startar i en uppförsbacke finns det system som gör att bilen inte rullar tillbaka. Förr i tiden fick man själv dosera balansen mellan gas och koppling. De som nuförtiden tar körkort lär inte allt det där. De lär inte riktigt att köra bil.

[Moon AppleGrey]
2022-03-10 18:38
0

#7: Det sista stämmer nog inte riktigt.
Håller själv för fullt på att ta körkort, och den bilen jag kör med på skolan måste man se till att att ha bromsen i när man startar i uppförsbacke, för annars rullar den bakåt.
Om det är annorlunda för automatväxlade bilar kan jag dock inte säga något om, då jag aldrig kört i en sådan.

Och att säga att vi inte lär riktigt att köra bil är lite väl kraftigt uttryck, anser jag.

Condor
2022-03-10 18:45
0

#8:

Kanske du kör med en ganska gammal bil. Min bil (inte automatväxlad) är ingen lyxbil men den har det där systemet att den inte rullar tillbaka. Jag tänker att det som min billiga bil har, borde alla nya bilar ha.

[Moon AppleGrey]
2022-03-10 18:49
0

#9: Den kan inte vara allt för gammal, då det finns "parkeringskamera" (glömmer alltid bort vad den kallas) i bilen, även fast jag inte använder mig av den.

Har nästa lektion i morgon, så kan ta och fråga min lärare om det.
För intressant ämne. 🙂

FataMorgana
2022-03-10 18:49
0

#8: Det där sista som Condor skrev ska du nog ta med en nypa salt. För honom är dagens bilar inga "riktiga" bilar, utan mer någon form av AI teknologi 😉

[Moon AppleGrey]
2022-03-10 18:52
1

#11: ah, så pass.

[Moon AppleGrey]
2022-03-11 09:29
2

#9:
Nu har jag frågat henne om det med autohold.
Det finns i alla deras bilar, men de använder dem aldrig just för att eleverna ska lära sig att hitta dragläget, utöver det att det blir för enkelt annars och inte alla bilar som har sådan funktion.
Plus att man inte får ha autohold i under uppkörningen.

Condor
2022-03-11 11:45
0

#13:

Jag visste inte att man kan stänga av det. Jag tror inte att det går att stänga av på min bil.

Condor
2022-03-11 11:49
0

#11:

Snarare AOI teknologi 😁 (artificiell ointelligent teknologi), åtminstone vad som gäller nödbromsassistenten.

[Moon AppleGrey]
2022-03-11 11:57
0

#14: på körskolans bilar så är det en knapp man måste "dra" uppåt/nedåt för att den ska vara på och av.

Är autohold annorlunda på din bil?

Condor
2022-03-11 15:02
0

#16:

På min bil går det automatiskt. Om man trampar på bromsen när man kör iväg i en uppförsbacke, så förblir bromsverkningen ett par sekunder kvar. Jag har ingen knappför att aktivera eller avaktivera.

Niklas
2022-03-11 17:00
0

#0: Stop and go startar bilen själv igen när du lägger i växeln för att köra vidare.

Jag håller med om att det inte finns något självändamål att flytta alla reglage till en skärm. Temperaturen är nog en sån sak.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Vixxen
2022-03-11 17:38
0

Att automatiskt tända en svag ramp med lysen fram på bilen om den svänger höger eller vänster måste vara en av de mest onödiga uppfinningarna.

Condor
2022-03-11 18:01
1

#18:

Den startar redan om man trampar på kopplingen men om man inte kör iväg med en gång stänger den av sig igen. Sen är det nog bättre för startmotorn och batteriet att inte behöva starta så ofta om man t.ex. kör i en kö.

Att behöva regelera värmen och fläkten via skärmen är för mig en anledning till att inte köpa en sån bil.

Condor
2022-03-11 18:04
1

#19:

Det finns en hel del onödiga saker. Bilarna skulle bli billigare om man tog bort allt onödigt. T.ex. är det onödigt att bilen visar mig vilken växel som man bäst kör på. Man har ju öron och en varvräknare.

johan
2022-03-11 18:26
1

#21: Nej, ”man” har varken växellåda eller varvräknare. :)

I Sverige säljs det i princip inga manuellt växlade bilar alls längre. Så koppling, varvräknare och indikatorn du pratar om är helt obsolet.

Mvh // Johan

Condor
2022-03-11 18:38
2

#22:

Ojdå, men det måste ju finnas en hel del äldre bilar i Sverige också. I Österrike var 2021 bara 42 % av alla nya bilar som såldes automatikväxlade. För 5 år var det 20 %, så om man räknar med alla äldre bilar också så har den stora majoriteten här manuellt växlade bilar.

Jag skulle inte vilja ha en automatikväxlad.

[Moon AppleGrey]
2022-03-11 19:12
0

#22: skojar du? 🤔

Tyckar nog att det är många som inte kör med automat.

johan
2022-03-11 19:23
0

#24: en bils livslängd är i snitt 18 år. Så det är klart det finns en stor mängd manuellt växlade bilar på gatorna. Det kommer dröja många år innan dom är ut trafik.

Mvh // Johan

Syntium
2022-03-14 07:08
1

Jag hade funderingar på att kanske ta körkort men nu blir jag lite rädd. Det verkar svårare faktiskt med ny teknologi och finesser. Jag skulle nog föredra fysiska reglage framför att hålla på och koncentrera mig på en touch skärm, det kommer ju inte funka om jag kör.

"I'm too old for this shit."

johan
2022-03-14 08:37
0

#26: Nej det är mycket enklare nu. Och ta körkort för automatväxlad bil. Ingen mening med att lägga tid och pengar på att lära sig manuellt växlad bil idag.

Mvh // Johan

Niklas
2022-03-14 08:48
0

Trafikskolorna börjar till och med få svårt att få tag på manuellt växlade bilar att övningsköra med. Det är bara en tidsfråga innan man inte längre kommer att skilja på manuellt och automatiskt växlade körkort.

johan
2022-03-14 11:36
1

#28: Blir också roligt när en del av uppkörning är att kunna kontrollera olje-nivåer och liknande moment. Mycket sådant krångel som helt försvinner med elbilar.

Mvh // Johan

Condor
2022-03-14 12:23
1

#29:

Det är väl inget "krångel" att kontrollera oljan. Har man en ganska ny bil förbrukar den ändå inte så mycket olja att man måste fylla på mellan serviceintervallerna. Har man en äldre bil är det en sak på 2 minuter. Skulle man få ett läck så att man tappar olja, lyser oljetrycklampan upp innan det blir för sent.

johan
2022-03-14 13:05
0

#30: Nej, det är ett minimalt problem. Men det är något som krävs att man vet hur man gör på körskolan, men som inte är något att kontrollera öht på en elbil. Det enda du kan kolla är typ spolarvätska och däcktryck.

Mvh // Johan

Niklas
2022-03-14 13:43
0

Jag tror inte jag har kollat oljan i någon av våra bilar på femton år. Det låter som en nostalgisk ritual. 🙂

Emo
2022-03-14 13:45
0

Kollar ni inte oljan på gräsklipparna heller? Då kan det gå illa!

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Condor
2022-03-14 13:46
0

#31:

Jag vet inte ens hur man hanterar en elbil, men mitt körkort gäller väl också för elbilar. 😄

Niklas
2022-03-14 13:48
0

#33: Den byter jag. 👍🏻

Condor
2022-03-14 13:49
1

#32:

Min första bil var en gammal Renault R8 årsmodell 1964 med över 200.000 km. Varje gång som jag tankade, fyllde jag också på en liter olja. 😁

Om du alltid har nya bilar och säljer dom innan dom blir gamla behöver du inte bry dig om oljan. Först när man har kört över 100.000 km kan det hända att man måste fylla på mellan serviceintervallerna.

Niklas
2022-03-14 13:51
0

#34: Det gör det. Glöm koppling, (bromspedal), växelspak och startnyckel så går det nog bra. 🙂

johan
2022-03-14 13:55
1

#33: Den är elektrisk och autonom. Så den åker själv runt och klipper och drar hem och laddar när den behöver. :)

Jag äger ingenting som kräver att man fyllor på olja eller bensin. Förutom matlagning, men då använder jag minimalt med bensin.

Mvh // Johan

Niklas
2022-03-14 14:00
0

#38: Symaskin? 🙂

johan
2022-03-14 14:08
0

#39: Inget jag använder särskilt ofta nej… :)

Mvh // Johan

Carmarino
2025-07-23 10:14
1

Hittar inte tråden där vi diskuterade detta, så jag lägger det här istället.

***Digitala pekskärmar tar allt större plats i bilarnas förarmiljöer – men nu växer kraven på att återinföra fysiska reglage. ***

Han menar att det är en paradox att användning av mobiltelefon bakom ratten ger böter, samtidigt som bilarnas egna skärmar blivit alltmer påträngande.

Meddelanden och annan information dyker upp mitt i körningen – och skärmarna blir bara större. AutoMotorsport menar att det är lika farligt som rattfylleri.

Många förare, särskilt de som kört bil i flera decennier, har märkt hur ett enkelt vred eller en knapp förr kunde justeras i blindo. Nu krävs det ofta flera tryck, svep och ett öga på skärmen för att ens höja värmen.

https://news55.se/samhalle/varning-pekskarmarna-tar-for-mycket-plats-i-nya-bilar-trafikfara/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Digitala pekskärmar tar allt större plats i bilarnas förarmiljöer – men nu växer kraven på att återinföra fysiska reglage. 
johan
2025-07-23 12:03
0

Resultaten bekräftar det många redan upplevt: att justera något på en pekskärm kräver både ögon och hjärna. Enligt studien tog det i genomsnitt 23,5 sekunder att byta till en specifik låt – varav 10,2 sekunder ägnades åt att faktiskt titta på skärmen.

Hur lång tid och hur mycket uppmärksamhet tog det att öppna i sitt case med CD-skivor, bläddra fram till rätt CD, ta redan på vilket spår på CD-skivan den specifika låten var, sätta in CD:n i spelaren och hoppa till rätt låt?

Hur mycket uppmärksamhet gick det åt att läsa kartor i en atlas, jämfört med att kolla på navigation på skärm?

Uppenbarligen finns det reglage som gör sig bäst som fysiska, t ex blinkers, volym, föregående/nästa låt, play/pause, spola spolarvätska på vindrutan, t ex.

Och uppbart finns det saker som gör sig bättre på skärm.

Jag tycker det pratas för mycket om "skärm" och för lite om "gränssnitt på skärm". Det är natt och dag mellan hur lätt det är att hitta saker i vår Honda och vår Tesla. Att då bli förbannat på att hondans gränssnitt är värdelöst, men dra slutsatsen att det är den fysiska skärmens fel, är så dumt att man kör i diket.

Tycker det är precis lika korkat som att prata om "skärmtid" istället för att utvärdera vad man gör med skärmen tiden man använder den. Som att det skulle vara den fysiska skärmen som är problemet, snarare än aktiviteterna man gör med den.

Mvh // Johan

johan
2025-07-23 12:09
0

Den här videon sammanfattar bilkörning på 90-talet ganska bra…

https://www.facebook.com/reel/934632857185770

Mvh // Johan

Carmarino
2025-07-23 14:04
3

#42: Tror inte att det var särskilt många som satt och bläddrade i ett CD-case under körning. Normalt plockade man fram CD:n man ville lyssna på innan man startade bilen. Sedan lyssnade man på alla låtarna, inte bara en.

Tror inte heller att det var så många som läste i kartboken medan man körde. Antingen hade man någon med sig som läste kartan eller också körde man in till vägkanten och tittade på kartan innan man fortsatte.

Åtminstone var det så det fungerade för mina kompisar och mig, men du och dina kompisar kanske gjorde annorlunda, vad vet jag.

Det är ju förbjudet att göra samma sak om man använder mobilen som GPS eller för att spela musik, så vad är skillnaden? Bägge kräver rätt mycket uppmärksamhet för att leta upp rätt musik och rätt karta.

När det gäller GPS i bilarna idag så lägger väl de flesta in kartan och rutten innan man börjar köra. Man sitter inte och gör det under tiden man kör, för det är minst lika trafikfarligt som att sitta och leta i en kartbok. Att det sedan är lättare att följa kartan när rutten väl är inlagd, det är en annan sak. Utvecklingen går framåt hela tiden. Numera behöver du inte veva igång bilen för att få den att starta. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
2025-07-23 15:36
0

Så vad får dig att tro att inte folk beter sig så idag med skärmar då?

Och om du tror att det är dagens bilförare som ändrat attityd, vad får dig att tro att dom skulle bete sig som du gjorde på 90-talet om dom idag blev av med skärmen och endast hade cd-spelare för skivor?

Det vanligaste beteendet på Spotify är att spela deras skapade spellistor eller egna spellistor. Det är mycket enkelt att starta.

Tesla, Apple CarPlay och förmodligen även Android Auto fortsätter spela det du senaste spelade i bilen eller din telefon, så behovet av att hitta en specifik låt tror jag är minimalt för den genomsnittlige bilföraren. Förmodligen extremt minimalt för äldre bilförare som har svårast för skärmarna. Dom har nog på samma radiokanal som när dom lämnade bilen.

Moderna bilar har ofta röst-styrning för bland annat musik.

Så att ta detta som exempel, känns otroligt konstruerat för att få resultatet dåligt utan att ta hänsyn till att utföra samma aktivitet utan skärm, eller hur majoriteten av förarna faktiskt beter sig.

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-07-23 15:37 av johan
Carmarino
2025-07-23 16:53
3

Du uttrycker dig väldigt föraktfullt om äldre människor. Även du blir äldre en dag.

• Redigerat 2025-07-23 16:54 av Carmarino
johan
2025-07-23 20:46
0

Vilken grupp (obs! Grupp) tror du har svårast för ny teknik och förändring i hur man gjort något dom senaste 30, 40, 50 åren?

Är det dom som är uppväxta med smarta mobiler, surfplattor och aldrig vant sig vid det gamla sättet, eller är det dom som tycker tekniken är något man behöver ”lära om” och där ens gamla muskelminne och intuition inte längre fungerar?

Det förvånar mig alltid att så många vägrar acceptera att det är enormt stor skillnad i hur något görs på en skärm från system till system. Istället klumpar man ihop allt i ”skärm”.

Det blir lika konstigt som att säga ”Ultima Thule var ett kasst rasistiskt band, alltså är all musik dålig och främlingsfientlig”. Detaljen kan vara korrekt i det specifika fallet, men slutsatsen om helheten totalt felaktig.

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-07-23 20:47 av johan
Carmarino
2025-07-24 03:55
1

Johan, jag kommer inte att fortsätta den här diskussionen med dig. Den triggade igång ett gammalt minne som jag inte har tänkt på på väldigt väldigt länge, nämligen när jag blev mobbad i sjätte klass, och det är något jag vill fortsätta att glömma. Det gör fortfarande ont att tänka på det.