Hur kan en AI vara så korkad???
Jag brukar att använda mig av flera onlines chat GPT eftersom det förekommer att en inte fungerar ibland eller man kan bara ställa ett begränsat antal frågor.
Nu vill jag berätta vad jag upplevde med den här:
Jag bad den att författa ett mejl med ett klagomål till ett företag där jag är kund. Det var inget invecklat. Jag brukar att köpa brödet för hela veckan i en bageriaffär och beställa i förväg, bland annat 20 stycken amarant-kamut bröd. Eftersom dom verkade vara så små den här gången vägde jag dom och i stället för 74 g vägde dom bara mellan 58 och 66 g.
Jag skrev allt det där men ändå ville AI ha mer informationer. Jag skrev hur jag ser på saken, att varorna hade blivit 30 % dyrare och sen blir man lurad på mängden.
Sen frågade AI mig om han ska författa mejlet ordagrant spm jag skrev eller baserande på mina uppgifter. En korkad fråga, för man behöver ju ingen AI för att upprepa orden som man själv skriver, så jag svarade "baserande på mina uppgifter".
Sen skrev han att han gärna kan göra det och om han ska göra det nu. Jag svarade "ja". Sen ställde han fler dumma frågor ända tills jag frågade vad jag ska göra för att han äntligen ska författa mejlet. Han svarade att det tar en stund. Jag väntade men det kom inget svar.
Sen frågade jag vad han har för ett problem att författa mejlet. Han svarade att han redan har författat det och skickat till min mejlbox. Jag frågade "vilken mejlbox?" Svaret: Där som du får dina mejls.
Jag tänkte, han kan väl inte ha snokat i min dator efter min mejladress och kollade mina mejls, men där var ingenting. Jag svarade, för det första har du inte min mejladress, för det andra finns det inget mejl där och för det tredje vill jag ha svaret "här".
Sen frågade han mig efter min mejladress. Jag svarade att jag inte vill ge honom miin mejhladress, utan vill ha svaret här. Han svarade igen att det tar en stund.
Jag svarade att han är en AI och att det borde gå supersnabbt. Jag skrev att om han vore en människa, skulle jag tro att han driver med mig. Sen kom "error" och ingenting gick mer.
När jag bad en annan AI att författa mejlet gick det utan något problem.
Hur kan en AI vara så korkad? Jag började misstänka att någon hade hackat in sig på den första chat GPT och att jag diskuterade med en människa som verkligen ville driva med mig. Någon som har en förklaring?
Jag tror du gjorde rätt i att inte ge nån adress, det var antagligen riktig AI utan ville åt din mejladress
"I'm too old for this shit."
#1:
Jag får redan nu spammejls varje dag av företag som jag inte vet hur dom har kommit åt min meljadress, så jag ger den inte till vem som helst och specielllt inte när jag chattar med en så skum AI.
Den där artikeln handlar ju bara om hur bedrägare använder sig av AI för att skriva mejls och sånt, men det här var ju en chat GPT som ville ha min mejladress.
Jag har använt den här chat GPT förr, utan att den höll på som nu. Därför undrar jag om någon har hackat in sig på den?
Jag frågade just min ChatGPT om det är möjligt att hacka sig in i ChatGPT och fick detta svar:
"Ja, det är teoretiskt möjligt att en hackare kan försöka attackera systemet som driver ChatGPT och försöka låtsas vara ChatGPT. Det finns flera sätt detta skulle kunna göras, till exempel genom att bryta sig in i servern där ChatGPT körs, stjäla autentiseringsuppgifter, eller försöka använda tekniker som kallas "spoofing" för att efterlikna systemet.
För att minimera risken för sådana attacker, implementerar organisationer och företag som använder GPT-baserade system som ChatGPT en mängd säkerhetsåtgärder. Dessa kan inkludera åtkomstkontroll, kryptering, övervakning och regelbundna säkerhetsgranskningar. Det är viktigt att förstå att säkerhet är en ständig process, och det finns alltid en viss risk för intrång.
Det är också viktigt för användare att vara medvetna om potentiella säkerhetsrisker och inte dela känslig information med en ChatGPT-liknande tjänst om de är osäkra på dess äkthet. Det kan vara en bra praxis att använda sådana tjänster med försiktighet och att vara medveten om de potentiella säkerhetsrisker som är förknippade med online-interaktioner."
#3:
Ja, det var nog det som hände tänker jag.
#4:
Jag kopierade in ditt inlägg i min ChatGPT och fick detta svar:
"En ChatGPT, som GPT-3, bör normalt sett inte be om eller fråga efter en e-postadress eller annan personlig information. Den är utformad för att respektera användarens integritet och inte samla in eller be om sådana uppgifter. Därför är det mycket ovanligt att en AI-modell som GPT-3 skulle fråga efter en e-postadress.
Din upplevelse verkar vara onormal och kan vara resultatet av en teknisk glitch eller ett obehörigt försök att samla in dina uppgifter. Om du stöter på något sådant i framtiden, är det en bra idé att vara försiktig med att dela personlig information och rapportera problemet till den plattform eller tjänst där du använder AI-assistenten. Det är också bra att använda försiktighet när du interagerar med AI-assistenter och inte dela känslig information om du inte är säker på att tjänsten är legitim."
#5:
I alla fall ska jag inte använda mig av den här chat GPT längre. Dom som läser den här tråden är i alla fall varnade.
#6: Den här brukar jag ibland använda mig av, när jag inte vill logga in mig på min egen. Den är okej, men ibland överbelastad https://talkai.info/de/chat/
Det är jist därför som jag använder mig av flera AI, för att dom ofta är överbelastade. Ska ersätta den som jag tog bort med den här nya.
#2 Jag tror inte det var en riktig AI. Den insisterade på att få din mailadress, ställde flera onödiga frågor och du fick inte ens en text i slutändan.
Jag vet inte hur svårt det är att bygga ihop nåt som liknar en chatAI men kan säkert finnas saker att vinna på att få nåns mailadress och inte bara för att skicka spam. Är man en slängd hackare kan man ju skicka spam eller malware till dina kontakter, hacka sociala medier och få reda på rätt mycket info som kan användas på olika sätt.
Men det är vad jag tror.
Tillägg: Om du har använt den förut och den inte uppfört sig så här så var det nog nån som hackat sig in ändå
- Redigerat 2023-10-25 11:37 av Syntium
#9:
Jag har använt den här AI många ggr. förr och fick tills nu alltid bra svar. Det var frågor som inte är så lätta att svara på för en människa utan utbildning om ämnena, t.ex. vetenkapliga frågor.
Jag tror att det är en äkta AI som någon hade hackat in sig på.
#10: Men då är det ju ingen äkta AI du skrev med, om någon hackat sig in på den. Kanske var det så som Syntium menade.
Jag tänkte att om det var första gången så fanns möjligheten att det var typ en fasad, det skulle se ut som en AI för att få mailadressen. Men om den funkat förut så låter det ju mer rimligt att nån hackat sig in på den.
#11:
Jaha, jag förstod det som så att hela sidan skulle vara en fejk.
#13: Såna sidor finns det säkert också flera av där ute, så bäst att alltid vara på sin vakt och att aldrig någonsin lämna in uppgifter om sig själv
Noterade att du kallade den för "han" 🤣🤣🤣
#15:
Jag har inte lärt "genderspråket" 😄
"free" och "no registration" är nog bra tips på att det inte är den bästa tjänsten..
Att betala för OpenAI ChatGPT är bland de bästa investeringar för att spara tid jag gjort. GPT4 är mycket bättre än 3.5 när det kommer till att ge bra och korrekta svar och den är bättre på att uttrycka sig.
I variant om man inte vill betala är att använda Bing Chat. Microsoft är så motiverade av att äntligen ha något som lockar besökare från Google så dom ger bort något som är värt att betala för. Fördelen med Bing Chat är att den kan söka på internet, så information kan bli mer uppdaterad än den är på ChatGPT.
Mvh // Johan
Is it free gpt access?