Den här lyxyachten producerar sitt eget bränsle
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det schweiziska företaget Swiss Sustainable Yachts (SSY) har konstruerat en yacht som genererar sitt eget bränsle. AQUON One bör kunna täcka "obegränsade intervall". För tack vare ett solcellssystem och en vätgasgenerator ombord behöver den inte stanna för att tanka.
AQUON One har totalt 64 kvadratmeter solpaneler på sitt tak. Litiumjonbatterierna ombord laddas med solenergin. Dessa förser båten med nödvändig el. Detta omfattar inte bara energianvändningen för passagerarna ombord, utan även framdrivningen av yachten.
Överskottet av solenergin används sedan för att omvandla avsaltat havsvatten till gasformigt väte. Den komprimeras till 300 bar och förvaras slutligen i lämpliga tankar ombord. Om ytterligare energi krävs omvandlar bränsleceller vätgasen tillbaka till elektricitet.
Wow, imponerande. 300 bar är ungefär 300 kilo per kvadratcentimeter. Hoppas tankarna är hållbara. 🙂
#1:
Det står i artikeln att det lagras i lämpliga tankar, så det borde inte vara ett problem.
Det är nog snarare priset som är problemet. 6 miljoner euro ska den kosta enligt den här artikeln:
Det är intressant med sådana här lösning, trots priset.
64 kvm solpaneler skulle ge typ 55 kwh energi per dygn om vi räknar med att man nog mest åker båt när det är långa dagar. Jag räknade på 10 timmar.
Jag vet inte hur mycket energi båten använder per mil, men får för mig att nåt är mindre effektivt än bil pga av att vatten är svårare att forcera än luft. En riktigt bra elbil hade kommit ca 30 mil på den energin. Då lagar man inte mat eller gör särskilt mycket annat som brukar energi.
Ingen aning om hur långt man vill åka per dygn med en sådan båt, men det låter som det kan funka om man inte åker jättelånga sträckor.
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-04-06 13:15 av johan