David Bowie
Jag har alltid varit fascinerad av honom och hans musik.
Minns när jag var liten på 70-talet och gick förbi en skivaffär med mina föräldrar och där var en stor bild i verkligt format av Ziggy Stardust och mina föräldrar fnös föraktfullt.
Jag däremot visste att jag måste veta mer😉
Hans sista spektakulära video/låt Lazarus var också så speciell. Den släpptes bara några dagar efter hans bortgång och kändes så typiskt Bowie.
Han kliver in i ett skåp och försvinner…
/Maria
Håller med dig, han var så speciell och bra!
/Désirée
Väldigt mångsidig artist, som skulle ha fyllt 76 år i söndags om han hade levt.
En av mina favoriter med Bowie, och en av två singlar jag har i min skivsamling.
https://www.youtube.com/watch?v=U16Xg_rQZkA
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag gillade att han alltid beskrevs som mycket trevlig. Det finns ett tidigt brev från honom till ett fan som visar det.
Jag och en kompis var riktiga Bowiefans i 16-18 -årsåldern. Vi lyssnade i stort sett BARA på Bowie och vi lyssnade väldigt mycket. Skivorna hade så olika stilar att det var som att lyssna på olika artister, men det var ändå just han som var så speciell. Jag skrev en uppsats om det i skolan där jag jämförde idoldyrkan med religion, för det var så det kändes. Vi dyrkade Bowie.
I samband med Let's Dance-albumet försvann dock magin. Vi var på plats och såg Bowie på Ullevi 1983 - tillsammans med 60.000 andra. Han blev liksom för stor och för mainstream då, men han höll sig som tur var inte kvar i den fåran. Jag hittade nya "idoler", men Bowie och hans musik har fortfarande en speciell plats. Även om jag inte brukar lyssna på Bowie längre är det roligt att upptäcka att jag fortfarande kan sjunga med i varenda textrad när jag hör de tidigare skivorna. Det är som att kastas tillbaka i tiden.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-01-16 17:57 av OberonsMatte