Inget iFokus

Inget

Etikettermeningslöstfrågeställning
Läst 85 ggr
Marinas Mix
1

Munk eller donut?

Vad är det för skillnad på dem, förutom designen?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Syntium
4

Munk - svenska
Donut - engelska/amerikanska

Det har jag tänkt i alla fall, inte tänkt på om det är annan skillnad 🤔

"I'm too old for this shit."

Pilspets
1

Donut=med hål.
Munk= utan hål.

Tror jag.

Uppkatten
1

#2 Munkringar har hål. Och munk är väl ofta en förkortning av munkring?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Syntium
1

Tror också munkarna (de med hål) fick sitt namn av munkarnas frisyrer. De utan hål fick kanske bara heta så för att de var samma minus hålet. Men jag killgissar nu 😄

Carmarino
1

Citat från den här sidan:
https://www.kpwebben.se/milda-munkar/

Man kan kalla det donuts eller munkar. Eller blanda lite, som vi gjort i det här reportaget. Men egentligen finns det en skillnad:

Det svenska ordet munk brukar användas för runda, friterade bakverk som doppas i socker. De kan vara fyllda med äppelmos eller sylt. Det engelska ordet donut (eller doughnut) används ofta när det är hål i mitten, glasyr på toppen och fantasifulla dekorationer.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fyllda med chokladkräm, toppade med rosa glasyr eller doppade i socker. Donuts är lika snygga att se på som goda att äta! Här är fem supersmarriga recept!
Syntium
0

Verkar som om de utan hål heter jelly donuts (eller bara donuts också) för de är ofta fyllda med sylt eller kräm.

Här kan man fördjupa sig i olika varianter (engelska)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_doughnut_varieties

[Undertaker]
1

Båda funkar, som redan nämnt, för bägge varianterna. Själv kallar jag alla för munkar.

• Redigerat 2022-09-24 08:40 av [Undertaker]