Inget iFokus

Inget

Etiketterbilderkonst
Läst 132 ggr
johan
1

Vad är konst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

AI-tjänster som kan skapa bilder från en text-instruktion blir allt bättre.

Det går mig att fundera på vad konst är. Är det enbart det fysiska hantverket, eller är det mer känslan verket förmedlar till åskådaren?

Jag kan inte rita eller måla knapps alls. Att aldrig känna att handen aldrig lyckas förmedla vad jag ser inom mig har gjort att jag inte ens försökt tillräckligt många gånger för att bli bättre.

Men dom här bilderna som "jag" har gjort tycker jag är vackra. Betyder det att jag är konstnär? Om inte, vad säger det om fotografier?

Mvh // Johan

[Undertaker]
0

Något som inte är helt ”on topic”:
Samma system, naturligtvis behöver det bli betydligt komplexare och utvidgas, kan ju även användas för att skapa musik, men någon gång i framtiden säkert också komplexare saker så som animerade filmer och spel. Även om dessa nog lär kräva väldigt utförliga beskrivningar så är det inget omöjligt. Man behöver bara utveckla systemet så bör det i teorin vara möjligt.

Jag skulle nog vilja hävda att man kanske inte är konstnär när man skapar konst på detta vis men mer att man lärt sig förstå hur man ska uttrycka sig. Hade en diskussion om precis det här ämnet för ett par dagar sedan och personen jag pratade med nämnde ett bra namn för vad man då är men jag kommer inte på det… Återkommer om jag lyckas lista ut det.

johan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Både musik och video har redan gjort.

Den här rätt cool. Bra exempel på hur kombinationen AI och mänsklig kreativitet kan skapa.

Mvh // Johan

[Undertaker]
0

#2: Hade helt missat det. Tack.

Väldigt spännande. Är sedan en längre tid sugen på att försöka mig på ett projekt som bygger mer på AI men har ett program som måste bli klart först. AI-system är ett väldigt spännande och fascinerande område.

johan
0

#3: Håller med. Och det händer så mycket så snabbt nu. Och på så många olika områden.

Den här kanalen är intressant om du vill få en bred insikt i vad som händer inom AI.

https://youtube.com/c/K%C3%A1rolyZsolnai

Mvh // Johan

What a time to be alive!
Maria
0

Allt skapande är någon form av konst tycker jag.
Sedan kan man ju prata i evigheter om just ordet konstnär. Vem kan kalla sig konstnär?
Det finns ju konstutbildningar. Är det då efter avslutat utbildning? Är det när man kan leva ekonomiskt på sin konst osv?
Svår fråga det där.

#0 Fabriken tilltalade mig mycket🙂

/Maria

[Undertaker]
0

#4: Tack, ska kolla lite vad som finns.

#5: Enligt ordets (mer utförliga) definition tror jag faktiskt att man även hör faktiskt skulle klassas som konstnär. Dock så är det ett väldigt brett spektrum och många områden har ytterligare ett begrepp som tydliggör vad man arbetar med.

JRSN
0

#0: Hej, får jag fråga vad du använde för program eller sajt för att skapa dina alster?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

johan
1

Dessa är skapade med Midjourney. Har även använt Dall-E.

Dom fungerar på samma sätt, men är bra på olika typer av bilder.

Mvh // Johan

An independent research lab exploring new mediums of thought and expanding the imaginative powers of the human species.
Pyttelite
1

Klart att det är konst!

Saxat från Wikipedia:

Konst syftar antingen på en kulturyttring som kräver kunskap och färdighet eller på en sorts estetisk verksamhet. Det kan också i snävare mening vara synonymt med bildkonst, med eller utan arkitektur och konsthantverk.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2022-08-29 11:38 av Pyttelite
johan
0

Ju mer jag tänker på det här kommer jag allt mer fram till att enda skillnaden förmodligen är vad konstnären känner för sitt verk.

Jag tror inte en dator kommer känna något för det den skapat. Utesluter inte att den kanske gör det tids nog, men just nu känns det osannolikt.

För en mänsklig konstnär är nog just känslan för det man skapar viktigare än själva resultatet.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#10: Fast bilderna förmedlar ju en känsla eller händelse är det inte konst då?

Är illustrationer konst?

johan
0

#11: Jo absolut. Gör ingen skillnad på medium. Tänker på det lika oavsett om det ser ut som en oljemålning, vektoriserad digital illustration, foto, hårt redigerat foto, musik som är skapad med gitarr eller samplingar, etc, etc.

Det enda jag menar är att för datorn är det en algoritm med input och output och beräkningar. Objektivt och torrt. För en människa tror jag det är mer "hjärta" inblandat.

Lite som att en självkörande bil kan bli minst lika bra på att köra bil som människor, men förmodligen aldrig uppskatta utsikten.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#12: Det är svårt när begreppen blir abstrakta - men begreppen är ju formade efter vår verklighet - nu är ju den en annan än när man avbildade via stenplattor eller kanvas.

johan
0

#13: Ja. Man kan nog ana ett kommande motstånd på samma sätt som när live filmmusik ersattes av ljudspår eller fotografier allt mer ersatte illustrationer i dagstidningar.

Art Director-rollen blir nog mer att lära sig uttrycka det som ska skapas i ord och termer som passar en AI-tjänst än det blir att jobba många timmar i Adobe Illustrator. AD:n får snabbt en grund att fortsätta modifiera. Lite som man använder bildbanker och stockfoton idag, fast på steroider.

Spännande tid.

Mvh // Johan

JRSN
0

#8: Intressant, tack! Kan vara användbart om man vill skapa speciell grafik eller bilder till något projekt.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Agda
1

Om någon skulle be mig måla en brun/vit katt på en färgrik blomsteräng med kossor i bakgrunden, så är det ju inte denna person som är konstnär utan det är ju jag som gör en målning enligt instruktioner som är konstnären. Så nej Johan, jag skulle inte kalla dig för konstnär. Däremot skulle jag räkna bilderna som AI skapat efter dina instruktioner som konst.

Emo
0

Det finns ju en sajt här på iFokus, som kanske kan vara intressant:

https://konstnarer.ifokus.se/discussion/1398759/konstnarspresentation-emo-persson

Det finns ju fler trådar än denna där.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

-Konstnärer iFokus är sajten för dig som sysslar med konstnärligt arbete, såsom måleri, teckning, skulptur, fotokonst eller hantverksmåleri