De var coola förr också!😎
Bilder på gamla släktingar visar dem ofta stelt uppställda framför fotografen, men de hade kul förr också!😃
Ta en titt på dessa bilder, i vardagen och där de bryter den stereotypa normen!😃
💖🧡💛💚💙💜
Häftiga bilder! Tänk att gräva runt i en gammal kartong på vinden och hitta sånt här. 😍
// Harley
Har också foton på mina föräldrar på maskerad. Tror de är från antingen slutet av 1940-talet eller början av 1950-talet. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2: Kul!😃
💖🧡💛💚💙💜
#0:
Jag har också en skokartong med gamla foton som jag har ärvt av min mor. Många av fotona är över 100 år gamla. Det är inga självtagna foton, utan riktigt professionella foton som en fotograf gjorde, t.ex. foton av mina förfädrar med militäruniform från första världskriget. Jag undrar om dom är värdefulla idag?
Trodde jag hade scannat fotona från maskeraden, men det hade jag tydligen inte. Hittade däremot det här fotot på min farfar och två av hans bröder (den yngste och den äldste). Vet inte när det är taget, men den yngste brodern dog 1954, så det måste ju vara tidigare än så. Eventuellt kan det vara 1935. Då dog nämligen deras mor, och att döma av sorgbandet på armen, så bör det vara någon närstående som dött.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4: Kul att ha!🙂 Värdefulla är de för ättlingarna, om de skulle vara värdefulla på något sätt har jag svårt att säga.
#5 Trevligt med bilder!🙂 Det var ju inte lika vanligt att fota förr så det är ju trevligt med de bilder som finns, med eller utan sorgband. Undrar när de, sorgbanden, försvann?
💖🧡💛💚💙💜
#6:
Jag känner ju inte ens personerna på fotona, eftersom de levde före min tid. Skulle don vara värdefula, skulle jag nog sälja dom. Annars kanske andra gör det när min tid är över.
#6: Har för mig att sorgeband användes åtminstone fram till slutet av 1960-talet, möjligen en bit in på 1970-talet också. Minns inte riktigt när jag såg dem sista gången.
#7: Okej, jag förstår!🙂 Något museum kanske skulle vara intresserad men om de ger några pengar vet jag inte.
💖🧡💛💚💙💜
#8: De verkar ha funnits till in i 80-talet, men de blev väl färre och färre som använde dem. Hittade det här:"Under 60-talet kom även ett smalare sorgband som bars på kavajslaget och under 70-talet kom den s.k ”sorgknappen” som även den bars på vänster kavajslag. Under 80-talet försvann detta praktiskt taget helt tillsammans med sorgfloret."
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-08-28 15:49 av Sabah
#10: Ja, jag har inget minne av att det var särskilt vanligt från mitten av 70-talet och framåt. Själv har jag aldrig använt det, men det beror kanske mest på att inga av mina närmare släktingar dog förrän senare.
Vilka häftiga bilder 😃
För ett antal år sedan, såg jag en gammal man bära sorgeband.
Gamla fotografier på okända personer, lämnade jag in på släktforskningsförening. Som har digitaliserat fotografier. Där man kan lämna uppgifter om personer. Jag fick svar på mina okända, med namn. Kul🙂
#5: Hittade fotona från maskeraden när jag letade efter något annat. Får se om jag hittar dem igen när jag har bättre tid att lägga upp dem. Några av dem är rätt roliga. 😊
#14: Gör gärna det!😊
💖🧡💛💚💙💜