Inget iFokus

Inget

LĂ€st 81 ggr
Condor
2

Varför skrattar kvinnan? 😄

InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.

Det hÀr klippet Àr frÄn 2010 men varje Är till pÄsk dyker det upp pÄ social media. Den österrikiska TV moderatorn beskriver en teknik att fÀrga Àgg till pÄsken som heter "Eierkratzen" pÄ tyska. Eier = Àgg. Kratzen kan betyda repa eller klia.

Man fÀrgar först Àggen och sen repar man fÀrgen med ett vasst föremÄl sÄ att det blir fina mönster i Àgget. Det ser ut sÄ hÀr sen:

https://de.wikipedia.org/wiki/Eierkratzen

Vem som kan tyska och Ă€r lite hemma med "vissa uttryck" 😁 borde veta varför TV moderatorn bryter ut i ett skratt och kan inte sluta att skratta. Jag Ă€r nyfiken pĂ„ om det finns nĂ„gon som vet varför hon skrattar och ocksĂ„ börjar att skratta.

Om ingen vet, kommer lösningen senare. 😊

Emo
0

Jag sĂ„g och hörde tre gĂ„nger men fattade inte, sĂ„ jag försökte med "Wie sagt man anderswo" och "Wie sagt man in Österreich" Sen tĂ€nkte jag fortsĂ€tta med Wahrig Deutches Wörterbuch" men kom att tĂ€nka pĂ„ att svaret kanske fanns i rororos SEX in volksmund av Ernest Borneman. Bra nĂ€r det finns mycket att lĂ€ra och boksamlingen innehĂ„ller det man vill veta.

VĂ€rd pĂ„  Pyssel och medarbetare pĂ„ PĂ€rlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, Àgare till Emos Shop sen 1973

Condor
1

#1:

Ibland har ett och samma ord 2 betydelser, varav den ena betydelsen inte stĂ„r i en riktig ordbok, utan Ă€r ett ett ord som anvĂ€nds i "Volksmund". 😉

NÀr hon kom pÄ vilken betydelse som det som hon just sa har i "Volksmund" började hon att skratta. Sen sa hon till kameramannen "det hÀr var det vÀrsta som jag nÄgonsin fick lÀsa upp och det Àr ditt fel. Jag skulle aldrig ha kommit pÄ det."

Jag antar att kameramannen gjorde en handrörelse för att visa henne vad hon just sa. 😁

Agnes.PĂ€rlor
0

Åh! Jag fĂ€rgade och rispade Ă€gg med nĂ„l senast igĂ„r. Har dock aldrig sett klippet förut och har ingen aning om varför kvinnan skrattar..đŸ˜¶đŸ€—

Condor
1

Ok, dÄ Àr det dags att avslöja lösningen:

Moderatorn pratar om ""Eierkratzen". Eier = Ägg och Kratzen = Repa. Men i folkligt sprĂ„k kallar man Ă€ven pungkulor för "Eier" (Ă€gg). Kratzen kan ocksĂ„ betydea "klia". Eierkratzen kan alltsĂ„ ocksĂ„ betyda "klia pungkulor".

Nu Àr det sÄ att tekniken att repa Àgg Àr en konst som utövades av kvinnor. Moderatorn sa att Eierkratzen Àr en kultur som hÄller pÄ att dö ut och sen sÀger hon att bara ett fÄtal damer behÀrskar tekniken och om man verkligen söker efter aktiva "Eierkratzerinnen" ("innen" = den kvinnliga formen) Àr urvalet vÀldigt litet.

Det kan sÄ att sÀga ocksÄ betyda att om man söker kvinnor som behÀrskar tekniken att klia pungkulor Àr urvalet vÀldigt litet. Just i det ögonblicket börjar hon att skratta och kan inte sluta.

Men Ă€r det inte ett "hĂ€rligt Ă€rligt" skratt? 😄😊