Inget iFokus

Inget

Läst 261 ggr
Condor
2

En äkta fotbollsfan 😄😁😄

• Redigerat 2022-04-08 18:21 av LosGinos
[GIKmio]
1

Låter som han säger Borås i klippet.. Det finns Elfsborgare överallt 😎😁👍

OberonsMatte
9

Nej, fy… inte roligt.

Sajtvärd Katter iFokus

Herveaux
7

Tycker det var obehagligt. Skulle det där vara roligt? 🤨

// Harley

Vixxen
6

Inte undra på att det är krig i världen. Obehgligt!

Pilspets
3

Tyxker inte om det!

[Kattenlava]
5

Jag är ledsen Condor men det här känns inte bra och jag kan inte förstå humorn i det med tanke på vad som händer i vårt Europa idag.

Det känns för nära krig, sorg och bedrövelse att någon skjuter och tänk om vi får uppleva det själva.

Mycket bra har du att skriva även om vi inte håller med varandra alla gånger men det här jag är ledsen jag förstår inte det roliga och blir bara ledsen när jag ser 😥 vi ska inte skjuta huvudet av varandra vi ska skapa fred och aldrig är vapen någonsin ok.

Ledsen men det här är faktiskt inte roligt bara sorgligt och tragiskt 😥

NeferNefer
4

Jag tycker inte heller det känns bra. Skulle en äkta fotbollsfan vara en som råkar i raseri och skjuter skarpt när laget förlorar? Jag vill tro bättre än så om mina medmänniskor.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Condor
3

Jag ser att de flesta inte tyckte att det här var roligt, men de som kommenterade twitter inlägget postade skratt smilies.

Själv skrattade jag också och att jag skrev "en äkta fotbollsfan" var ironi. Det som jag skrattade åt var att personen var så dum och galen att han förstörde sin egen TV genom att skjuta på den bara för att hans lag förlorade.

Vi lever i en galen värld med många galna människor. Det kan man skratta eller gråta för. Det är egentligen ingen skillnad om man skrattar eller gråter, man kan inte ändra på världen. Jag har valt att skratta åt den galna världen för att det känns bättre än att gråta och se allt så dramatiskt.

Kanske somliga tyckte att det var stötande för att han förstörde sin TV med en pistol, som man också kan döda männikor med. Han skulle också ha kunnat kastat en askkopp på TV´n och skulle någon ha fått den på huvudet, skulle det ha haft samma effekt som att bli skjuten. Det är aldrig föremålet i sig som är det onda. Man kan döda en människa även med en kristus staty. Det är alltid människan so har föremålet i handen som har valet att göra onda eller goda saker. Föremål är varken goda eller onda och även en med en pistol kan man göra goda saker om man försvarar oskyldiga människor mot onda människor med den. I det här fallet förstörde personen bara sin egen TV och han måste köpa en ny. Det är priset som han betalar för sin dumhet.

• Redigerat 2022-03-30 09:40 av Condor
Herveaux
5

#8: Du verkar ha missat vår (iaf min) poäng här.
Det är inte att han förstörde sin TV som är det stötande utan att han följer en annan människa med mynningen av en skarpladdad pistol som han sen råkar trycka av.

Jag tycker det finns på tok för mycket (dödligt) våld inom fotbollens supporterkultur och det är absolut inget man ska försöka framställa som humor.

// Harley

Condor
1

#9:

Men tänk, redan barn gör samma sak med deras playstation. De skjuter på virtuella soldater, vampyrer, zombies och allt möjligt, till och med på hönor: https://en.wikipedia.org/wiki/Moorhuhn

När de blir vuxna skjuter de dummaste av dem på deras TV med en riktig pistol och måste inse att TV´n går sönder. Ingen människa skadades, utan bara hans egen TV. Sen är det ett stort steg till att utföra riktigt våld som förekommer inom fotbollsfans. Det är också dumma människor, som inte förstår att en tävling inte är ett krig och att man inte hjälper sitt eget lag om man slåss mot fansen av det andra laget.

Om människor skadar andra på riktigt är det ingenting att skratta åt, men att skratta åt en människa som är så dum att förstöra sin egen TV är en helt annan sak. Då skrattar man åt människans dumhet och konsekvenserna av hans dumhet, att han får köpa en ny TV.

Herveaux
6

#10: Jag fortsätter diskussionen med min grytlagg istället, den ger vettigare respons.

// Harley

Condor
2

#11:

Gör det! Diskuterar man med vad som är på samma nivå som man själv, blir det ingen som säger emot.

[Kattenlava]
5

#11: 😂 och jag tar ett samtal med min brödrost som nog är på samma nivå som mig eller så har jag för höga tankar om mig själv och brödrosten är garanterat smartare 😂

OberonsMatte
3

Att det är obehagligt beror på att det inte är alltför ovanligt att enskilda fotbollsspelare får ta emot både hot och hat från "fotbollsfans" efter misstag under en match. Ilskan och skjutvapnet riktas och avfyras inte mot TV-skärmen utan mot en specifik fotbollsspelares huvud som visas på den TV-skärmen.

Sajtvärd Katter iFokus

Vixxen
4

#8: Det är svårt med ironi i skriven text för det kan missuppfattas och tolkas på väldigt olika sätt.

Condor
2

#14:

Men han som skjöt måste väl ha varit medveten om att han inte siktade på spelaren på riktigt och spelaren själv kan väl heller inte ha känt sig hotad. Sen var det visst TV´n som han avfyrade på och inte spelaren. Det var ju TV´n som gick sönder. Spelaren själv har inte ens fått med någonting.

Jag är lite förvånad över reaktionerna här. Klippet kommenterades med skrattsmilies. Även i mitt land skarttade folk åt det, men i Sverige verkar man att vara mer känslig. Då måste jag genast tänka på tråden där det diskuteras om kulturkrockar med flyktingar och hur olika människor i olika kulturer är.

Själv skiljer jag mycket mellan det som visas i klippet och riktigt våld och riktigt hot. Jag har själv varit offer för rånförsök både i Österrike och på mina resor i olika länder. Jag har t.ex. blivit hotat med en lång kniv när en försökte att råna mig i Spanien. Det var allvar och det är en helt annan energi än när en tokstolle förstör sin TV bara för att spelet verade vara så viktigt för honom. Det är en dumhet som jag gärna skrattar över.

Condor
2

#15:

Men efter ordet "äkta fotbollsfan" kommer 3 skrattsmilies och ironi baserar alltid på någnting som i det här fallet var att spelet var viktigare för honom än hans TV.

[Kattenlava]
1

#17: Så långt är vi nog alla med men det är skjutvapnet som kommer in i bilden som i alla fall jag reagerar starkt på.

Hade han bara slängt TV-n i golvet eller ut genom fönstret så hade jag nog flinat till lite smått men den aggression som han uttrycker med vapnet i hand den är inte sund det är ett skrämmande bevis på vrede så jag kan varken se humorn eller det ironiska i det här.

Nåja vi har olika humor och det är helt ok, du tycker det är roligt vi andra inte svårare än så behöver det inte vara och din avsikt var god du ville dela med dig av det du tycker är roligt sen att vi inte delar humorn skrutt samma din intention var i alla fall god 😎

Condor
3

#18:

Skulle han ha slängt ut TV´n genom fönstret, skulle någon ha kunnat bli skadad som går förbi och får den på sig.

Skjutvapen kan till och med vara nyttiga utan att man ens har ett. 2 av de gångerna som nån försökte att råna mig hade jag händerna innanför jackan för att det var kallt. Men de som försökte att råna mig var inte säkra på om jag hade en pistol i handen innanför jackan. De försökte att få mig att ta ut handen, med tricks, t.ex. låtsades en av dom att få det att se ut som om det vore ett skämt. Han skrattade och ville skaka hand med mig. Men jag hajade och såg att han fortfarande hade kniven i den andra handen, så jag skakade inte hand med honom. Sen gav han upp och gick iväg.

Inlägget är låst för nya kommentarer