En liten provtur đ
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
WOW!!
Undrar vad de tÀnker nÀr de blir omkörda av nÄgon i 400 kilometer i timmen. Om jag rÀknade rÀtt tar en kilometer 0,15 minuter. 9 sekunder.
#1:
UtifrĂ„n kameraperspektivet ser det i alla fall ut som om de omkörda skulle stĂ„ stilla. đ Inte ens en formel 1 bil skjlle hĂ€nga med.
#2: Nej, Jag tÀnkte det, att vad skulle hÀnda om nÄgon bestÀmde sig för att köra om innan de sÄg Bugattin i backspegeln?
Det vore intressant att se hur snabbt den kan stanna frÄn 400 km/h.
#3:
Vad jag kunde google fram, sÄ Àr bromsvÀgen frÄn 300 till noll 247 meter.
FrÄn 0 till 400 och tillbaka till 0 behöver den 42 sekunder. Det klarar den pÄ 3,112 km.
#4: Okej. Undrar hur lÄng tid de 247 metrarna tar. Jag ska se om jag kan hitta nÄgot om antingen det eller hur lÄngt tid accelerationen till 400 tar.
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
32,6 sekunder tar accelerationen frÄn noll till 400 km/h. DÄ förmodar jag att inbromsningen tar 9,4 sekunder.
0 till 200 km/h tar 6,1 sekunder. Det klarar inte vĂ„r bil ens 0 till 100 pĂ„. đ
- Redigerat 2022-01-22 20:03 av Niklas
#6:
Ja det Àr imponerande. En formel 1 bil accelererar till 200 lite snabbare, dvs. 5 sekunder til 200, men i topfarten hÀnger den inte med Bugattin. Den snabbaste topfarten som en formel 1 bil har uppnÄtt tills nu Àr 369, 9 och det var en Williams 2004.
Min slöa bil vill jag inte ens jĂ€mföra. đ Den gĂ„r inte ens 200. Men jag har haft bilar som gick i över 200 förr i tiden.
Nu har Äklagare i Tyskland intresserat sig för det hÀr. Det finns ju ingen annan hastighetsbegrÀsning pÄ motorvÀgar i Tyskland Àn att hastigheten mÄste vara "anpassad". FrÄgan var om 417 km/h Àr en "anpassad hastighet" och om han var en fara för trafiksÀkerheten.
Beslutet var att föraren inte bröt mot lagen. I videon kan mycket bra trafikförhÄllanden ses pÄ grund av den valda rutten, den tidiga tiden och Ärstiden. Det finns heller inga bevis för en osÀker körstil. Dessutom Àr bilen, en Bugatti Chiron, designad för att köra i sÄ höga hastigheter. FrÄn riksÄklagarens synvinkel var ingen utsatt för fara under aktionen. Föraren kan inte anklagas för att vara hÀnsynslös eftersom han valde den bÀsta tiden, vÀdret och vÀgförhÄllandena, sa talesmannen.
Ok, om jag med min bil, som inte ens gĂ„r i 200, skulle köra 417, skulle beslutet vara att min bil inte Ă€r designad för sĂ„ höga hastigheter och jag skulle fĂ„ böta. đ
#3: Kör du pÄ Autobahn de strÀckor det Àr fri fart pÄ har du konstant ett öga i backspegeln speciellt om du ger dig ut i ytterfilen.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.
#8: Det Àr inte sant - det finns inga motorvÀgar som har fri fart pÄ hela strÀckor utan det Àr bara delstrÀckor som har fri fart i övrigt Àr det vÀl reglerat med hastighetsbegrÀnsningar i kombination med tider i vissa fall.
#10:
Det Àr klart att det alltid finns stÀllen pÄ en hel strÀcka (som kan vara hundratals kilometer), dÀr man begrÀnsar hastigheten av olika anledningar. Men om det inte finns en skylt som sÀger att man t.ex. inte fÄr köra mer Àn t.ex. 80/100/130, t.ex. för att motorvÀgen leder genom en tÀtort eller om det kommer byggstÀllen, Àr det fri fart pÄ mtorvÀgarna.
"Wenn auĂerorts die Fahrbahnen fĂŒr die beiden Fahrtrichtungen baulich getrennt sind oder mindestens zwei Fahrstreifen pro Fahrtrichtung und eine Linie als Trennung zwischen den beiden Richtungen vorhanden sind, gilt fĂŒr Fahrzeuge bis zu 3,5 t zulĂ€ssigem Gesamtgewicht ohne AnhĂ€nger keine Geschwindigkeitsbegrenzung, sondern eine Richtgeschwindigkeit von 130 km/h."
https://de.wikipedia.org/wiki/ZulĂ€ssige_Höchstgeschwindigkeit_im_StraĂenverkehr_(Deutschland)
ĂversĂ€ttning:
Om körfÀlten för de tvÄ fÀrdriktningarna Àr strukturellt Ätskilda utanför tÀtorter eller det finns minst tvÄ körfÀlt per fÀrdriktning och en linje som skiljer de tvÄ riktningarna, fordon med en tillÄten totalvikt pÄ upp till 3,5 ton utan en slÀpvagn Àr inte föremÄl för en hastighetsbegrÀnsning, men en rekommenderad hastighet pÄ 130 km/h.
#11: I praktiken Àr det inte speciellt lÄnga strÀckor som Àr fri fart pÄ autobahn - ledsen men jag Äker relativt ofta frÄn nord till syd och tvÀrtom frÀmst pÄ A7 och A1 men Àven andra vÀgar.
Dessutom Àr det alltid ett och annat vÀgarbete.
- Redigerat 2022-04-23 12:00 av Pyttelite
#12:
Nu frÄgade jag google:
Das Gesamtnetz deutscher Autobahnen umfasst 25 767 Kilometer in beide Fahrtrichtungen (laut Bundesministerium fĂŒr Verkehr und digitale Infrastruktur, 2017), auf 18 115 Kilometern gibt es keine Geschwindigkeitsbegrenzung. Das entspricht 70,4 Prozent.
Svensk översÀttning:
Hela nÀtverket av tyska autobahns tÀcker 25 767 kilometer i bÄda riktningarna (enligt det federala ministeriet för transport och digital infrastruktur, 2017), och det finns inga hastighetsbegrÀnsningar pÄ 18 115 kilometer. Det motsvarar 70,4 procent.
#13: Ja teoretisk Àr det kanske sÄ men i praktiken Àr det inte nÄgra lÀngre strÀckor.
Det Àr stau, vÀgarbeten, trafikolyckor eller temporÀra begrÀnsningar.
Lustigt - jag skulle anvÀnt Wikipedia istÀllet nÀr jag Äkte senast istÀllet för bil-GPS som lotsade oss runt.
En lite kuriosa Ă€r att de enda fartböter jag fĂ„tt Ă€r just pĂ„ Autobahn. đ«
- Redigerat 2022-04-23 12:08 av Pyttelite
I dag 12:10 var det 1685 trafikvarningar pÄ de större vÀgarna.
https://www.verkehrsinformation.de/alle-staus
Sedan Àr det inte Autobahn som Àr problematiskt ur en fartvy.
För landsvÀgar Àr normalfarten 100km/h till skillnad frÄn i Sverige dÀr det Àr 70 km/h.
#14: + 15
Klart, om det Àr köar, t.ex. pga olyckor, att man i praktiken inte kan trampa pÄ gasen och köra sÄ fort som man enligt lagen annars skulle kunna fÄ köra.
Bara 70 pĂ„ landsvĂ€g i Sverige. đź DĂ„ har man ju lĂ„ngtrĂ„kigt. I Ăsterrike fĂ„r man Ă„tminstone köra i 100. Men nu nĂ€r bensinen har blivit sĂ„ dyr har jag Ă€ndĂ„ Ă€ndrat min körstil och bytt ut "blyfoten" mot ett "rĂ„tt Ă€gg" mellan fot och gaspedal.
Men över 70 kör jag med "bensinsparmodusen" ÀndÄ. Det Àr nÀstan ingen skillnad i bensinförbruket om man kör i 70 eller mellan 80 och 90.
#16: Ja i Sverige finns det numera hastighetsbegrÀnsningar i tio-tal frÄn 10 till 120.
Det var bĂ€ttre förr! đ
- Redigerat 2022-04-23 13:24 av Pyttelite
#17:
Det lĂ„ter jobbbigt. TĂ€nk att fĂ„ böta om man kör i 15 i stĂ€llet för 10. đ PĂ„ vilka stĂ€llen har man 10? HĂ€r Ă€r den lĂ€gsta hastighetsbegrĂ€nsningen 30 och sen finns det 50, 60, 70, 80 och 100.
#18: Tio Àr vÀl mest lokalt pÄ t ex industriomrÄde, kommer just inte pÄ ngt annat stÀlle.
Tidigare var det 30, 50, 70, 90 och 110 med vissa undantag dÄ det varit 120.
Sen kom alla dessa tio-talshöjningar.
I praktiken kan det vara 90 pÄ en mindre vÀg och 80 pÄ en större - helt befÀngt tycker jag men man fÄr ner hastigheten och det Àr vÀl bra.
- Redigerat 2022-04-23 13:55 av Pyttelite
#19:
TÀnk vilket slöseri pÄ bensin att köra genom ett industriomrÄde i 10 med första vÀxeln. Nuförtiden har jag alltid ett öga pÄ mÀtaren som visar bensinförbruket. Kör man med ettan ligger den pÄ 30-40 liter pÄ 100 km. Men med en bensinsnÄl körstil klarade jag sist ett genomsnitt pÄ bara 5,5 liter med en tankfyllning.
#20: Ja det Àr vÀl sÄ egentligen att man inte rekommenderar trafik dÀr.
Den tyska körstilen verkar vara lÀgsta vÀxel sÄ lÄngt det gÄr.
Inga farthÄllare pÄ Autobahn utan gasen i botten och sedan tvÀrbroms.
Det svenska körsÀttet Àr trotts allt behagligare dÀr man oftast hÄller sig till rekommenderad hastighet och inte kör lika impulsivt.
#21:
Den tyska körstilen Àr bara fullgas sÄ lÀnge som det gÄr rakt fram, t.ex. pÄ motorvÀgen. Men i kurvorna kör dom som sniglar. Jag har inte kört i Sverige pÄ lÀnge, men pÄ 70-talet, nÀr jag körde bil dÀr sist, la jag mÀrke till att om svenskarna ser att det nÀrmar sig en bil i backspegeln, kör dom lÀngst till höger, dÀr som det ofta befinner sig ett eget litet spÄr, sÄ att bilen som kommer bakifrÄn lÀttare ska kunna köra om. Man behöver sÄ att sÀga varken sakta ner före man kör om eller vÀxla spÄr för att köra om. Det tyckte jag var bra. HÀr Àr det lite annorlunda. MÄnga har ett problem med att bli omkörda och dÀr som man kan köra om (nÀr det Àr rak vÀg) trampar dom pÄ gasen och i kurvorna kör dom som sniglar igen.
Jag har inga problem med dom som kör snabbare Àn mig, för om dom kör om mig Àr dom inte i vÀgen för mig heller. Men dom som kör lÄngsamt och inte vill bli omkörda Àr ett problem. Det tyckte jag var bra att det knappast fanns sÄdana bilister i Sverige.
#22: Jag hĂ„ller med dig men skĂ€mtsamt Ă€r nog backspeglar och riktningsvisare lyxpaket för svenska bilister. đ
Jag Àr uppfostrad att man alltid ska underlÀtta för alla i trafiken.
Om den som Àr bakom och kör fortare Àn vad jag gör sÄ underlÀttar man omkörning och gÄr ut om man kan.
Det Àr inte jag som ska bedöma om bilisten bakom gör fel eller inte.
DĂ€remot tycker jag att det Ă€r jobbigt att köra om eller bli omkörd av samma bil flera gĂ„nger. đ
- Redigerat 2022-04-23 15:15 av Pyttelite
#23:
Hur menar du att backspeglar Ă€r lyx? Har dom inga eller tittar dom inte i dom? đ
Dom som man stÀndigt kör om och blir omkörd av Àr kanske dom som telefonerar med mobiltelefonen. NÀr telefonen ringer saktar dom ner och nÀr samtalet Àr slut trampar dom pÄ gasen igen.
#24: âTip, Tap, Todâ stĂ„r det som reklam/varning pĂ„ de tyska vĂ€garna.
De Àr mer direkta dÀr - skulle förmodligen inte tillÄtas att sÀttas upp i Sverige för nÄgon skulle kanske ta illa upp.
NĂ€ att titta i backspegeln Ă€r inget man gör i Sverige. Minns nĂ€r det kom ett utryckningsfordon bakom och jag saktade in för att gör fri vĂ€g bilen bakom blev irriterad och körde om precis innan en refug och fick utryckningsfordonet i baken âŠ
- Redigerat 2022-04-23 15:54 av Pyttelite
#25:
SĂ„ lĂ€nge man inte har fri fart och kör Ferarri Ă€r backspegeln viktig. đ
#26: đ