Inget iFokus

Inget

Läst 81 ggr
Dagnykatt
2021-11-02 09:29
0

Sanatorium

Nu har jag då lyssnat på P1s dokumentär "Spökjägarna". De var bland annat på Sandträsk sanatorium, där tuberkulospatienter tidigare vårdats. Detta fick mig att fundera kring hur vården av dessa såg ut då man kan anta att vårdpersonalen inte hade tillgång till bra munskydd och plasthandskar i början av 1900-talet. Vet någon något om hur vården såg ut? Blev inte sjukskötarna själva smittade och varför ställde de i så fall upp på att jobba?

Pyttelite
2021-11-02 09:51
0

#0: Det var nog snarare så att hygien och städning var bättre då än nu.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
2021-11-02 10:09
1

Stränga regler för personalen

Det finns säker mer material ute på nätet och specifika databaser.

https://www.prismavg.se/exhibits/show/stora-ekebergs-sanatorium/str--nga-regler-f--r-personale

Upptäck och utforska industrisamhällets historia i Västra Götaland.
Dagnykatt
2021-11-02 23:22
0

Spännande saker och bra länk. Men funderar fortfarande på smittorisken. Även om de var noggrannare med städningen, så torde de ju inte haft så bra städmedel, eller så kanske de använde sprit?

Pyttelite
2021-11-02 23:30
0

#3: Jag är alldeles övertygad att de hade tillräckligt bra städmedel.

Sedan är tbc lurig och smittar inte alltid även om smittan kan vara luftburen.

Oftast blev man nog smittad av mjölk.

Dagnykatt
2021-11-02 23:32
0

Av mjölk? Dethär var ny information.

Pyttelite
2021-11-02 23:39
0

#5: Så här ser det ut idag när man vårdar tuberkulos-sjuka så dina funderingar är befogade - kan inte tänka mig att de hade så bra masker på den tiden.

https://www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/infektioner-och-smittspridning/tuberkulos/smittvagar-och-vardrutiner/

Tuberkulos kan man få från opastöriserad mjölk.

Tuberkulos kan smitta genom inandning av bakterier via droppar i luften om man kommer i nära kontakt med en hostande person med aktiv tuberkulos. Patient som har tuberkulos i luftvägarna och hosta ska i väntan på utredningssvar bedömas som smittsam och vårdas därefter.
Pyttelite
2021-11-02 23:41
0

• Redigerat 2021-11-02 23:43 av Pyttelite