Diamanter
Ingen aning om det här stämmer eller inte men om det gör det så är det onekligen rätt intressant… :)
"'Trillions of carats' lie below a 35-million-year-old, 62-mile-diameter asteroid crater in eastern Siberia known as Popigai Astroblem. The Russians have known about the site since the 1970s."
// Staffan
#0:
Jag har också hört och läst om det där. Diamanterna bildades inom kort tid pga trycket och hettan från asteroidnedslaget. Men det är inga diamanter som man kan jämföra med diamanter av bra kvalitet, som bildas i jordens inre inom miljoner år, som man gör smycken av, utan det är bara små bitar som man i bästa fall kan använda som industridiamanter.
Lite info om "ädelstenar från rymden".
http://www.gemmologi.se/2014/02/19/%C3%A4delstenar-fr%C3%A5n-rymden.-20519759
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2:
Det finns hela planeter av diamant, som har blivit så pga gravidationen som har tryckt ihop kol.
Här har man upptäckt en:
https://www.welt.de/wissenschaft/article13564855/Stern-verwandelt-sich-in-Planeten-aus-Diamant.html
Men de ädelstenar som hittas här på jorden brukar att vara den sorten som först bildas vid meteoritinslag, som det beskrivs i artikeln som du länkade till. Men jag skulle inte ha något emot om en bit av diamantplaneten skulle brytas loss och slå ner där som jag hittar den. 😁
#3: Skulle också gärna hitta en bit diamantplanet. 😄
Å andra sidan så vore det kanske inte så bra om det fanns en hel diamantplanet i närheten. Tänk vad priserna på diamanter skulle sjunka då. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4:
Jag har bara en jätteliten diamant i min samling, så det skulle inte störa mig om diamanter förlorar värde. 😊
De rika, som äger dom dyra diamanterna, har ändå tillräckligt med pengar.
#5: Har inga diamanter alls vad jag vet. Möjligen i något ärvt smycke, men i så fall är de väldigt små. 😊