Inget iFokus

Inget

Etiketterfeelgoodnaturdjurbyggaelektronikfåglar
Läst 264 ggr
Carmarino
3

Träna skator

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Läste en artikel om den här killen, som har tränat upp några skator i trädgården att samla skräp, mestadels kapsyler. Han började med att vänja dem vid att få mat utan att behöva göra något. Sedan lärde han dem att komma åt maten genom att trycka på en knapp. Till slut lärde han dem att samla in kapsyler som skulle läggas i en behållare för att maten skulle dyka upp. Så småningom visade det sig att även andra skator hade lärt sig tekniken genom att studera hur skatorna i trädgården gjorde.

Fler videor finns här:
https://www.youtube.com/channel/UCtkv3wuEP-Veur4iYJWkBgA/videos
Såvitt jag kan se finns det beskrivet hur man gör om man vill bygga en egen "träningsanläggning" för skatorna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

I have trained wild birds to change litter for food. I'd love to share this system and my experiences, maybe a jump start if you would consider doing somethi...
Herveaux
1

#0: Wow, måste kollas! 😀 Tack för tips.
Jag tycker kråkfåglar (visst är skatan en kråkfågel…? 🤐) är fascinerande, så otroligt intelligenta.

// Harley

Carmarino
0

#1: Är inte så kunnig när det gäller fåglar, men jag tror också att skator hör till kråkfåglarna. 😊

Enligt artikeln så skulle han testa att lära fåglarna plocka fimpar och mördarsniglar också. Tydligen har man i Frankrike lyckats lära dem plocka skräp och mynt, så det borde ju gå. Fast skatorna är nog mer intresserade av blanka metallföremål. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
0

Vi har gott om både mördarsniglar och skator. Det där låter som en bra grej. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
0

#3: Ja, det är bara att sätta igång att bygga - och att träna skatorna. 😊

Niklas
2

#4: Kan man inte köpa färdiga skator av honom? 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
0

#5: Du kan ju alltid fråga. 😊

Maleficum
2

#1: Skator är kråkfåglar :) Verkligen intelligenta och kan även lära sig härma!

#0 Verkligen smart att lära vilda fåglar att plocka skräp! Skulle vara super användbart längst kusten att lära dem plocka små plastgrejer!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
1

#7: Ja, med tanke på att de tydligen lär av varandra så hade det ju räckt om man hade tränat upp några stycken. Sedan hade det spritt sig till de andra skatorna. 👍

flocken
4

Vi hade i över 10 års tid en skata med familj som bodde i vårt träd. Den ramlade ner från trädet som liten och skadade benet så han haltade. Så lätt att känna igen.
Han blev såpass tam så den gick bland hundarna, satt bredvid mig ute. Ibland kom han gåendes inne i huset.
Skulle jag gå ut o gå fick jag tillslut säga åt den att flyga hem.
Saknar verkligen denna fågel.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Staffan
1

#5 Haha! Håller med om att det varit nice. Grejen är väl att fåglarna kanske inte är intresserade av att flytta… :)

Maria
1

Otroliga fåglar.

/Maria