Inget iFokus

Inget

Etikettnostalgi
Läst 95 ggr
Staffan
0

En riktigt bra affär!

• Redigerat 2021-03-16 10:00 av Niklas
  • Redigerat 2021-02-18 10:50 av Staffan
Niklas
0

Jag gissar att det är ett lockpris. Borde inte ett mynt från 1599 kosta mycket mer? 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
0

#1: Att ett mynt är gammalt innebär inte att det kostar mycket pengar. Har för mig att jag läst att vissa gamla mynt är rätt vanliga, och att de därför inte kostar mer än några hundralappar eller mindre.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
0

Undrar vad ”rätt vanliga” betyder. Det kan inte finnas enorma mängder fyrahundra år gamla mynt från Sverige. 🙂

Intressant också. Det måste ha funnits ören först. Sen kom deflation eller handel med mindre värdefulla varor så de blev tvungna att prägla halva ören. 😀

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
2

Nej, just det här myntet kanske inte är så vanligt, men det är många som tror att bara för att de har hittat ett gammalt mynt från typ 1800-talet så är det värdefullt. Värdet beror tydligen rätt mycket på andelen guld och silver i mynten.

Här är lite information om värdering av gamla mynt:
https://www.tradera.com/inspiration/experten-vardering-av-gamla-mynt/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ