Laglig diskriminering?
Såg nyss bland nyheterna att lagtexten säger at alla politiker i kommunstyrelsen måste kunna se alla andra vid ett möte för att besluten ska vara lagligt fattade.
Det skulle ju betyda att synskadade och blinda personer utestängs från att kunna bli valda och representera sina väljare.
Det var väl ändå inte meningen när lagen skrevs?
Som någon i inslaget påpekade att den som anmälde, läste lagen som Fan läser bibeln.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag förstår problematiken. Men, samtidigt så förstår jag ändå att man inte väljer synskadade som representanter för politiska ändamål. Det skulle inte fungera i längden. Inte för att synskadade på något sätt är mindre intelligenta, men tror inte det skulle fungera.
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
#1: Då har vi ett stort demokratiskt problem. Jag har aldrig uppfattat att funktionsskillnader ska vara ett hinder för att engagera sig politiskt.
#2: Håller med.
Förstår inte varför nedsatt syn etc skulle vara anledning till att man inte får vara representanter.
Det var det jag reagerade mot när jag såg inlägget att styrelsen inte skulle få fatta beslut om någons dator inte visade bild, så alla kunde se.
Jag drog ut resonemanget en bit för att åskådliggöra det som någon kallade att läsa lagen som Fan läser bibeln.
Det gällde det nya sättet att ha sammanträden utan risk för smitta av coronan.
Tekniken ska väl hjälpa och inte stjälpa!
Rapport i går kväll.
Kolla själv så får ni se och höra:
Jag sa inte att dom inte ska få ställa upp, eller engagera sig politiskt. Jag sa bara att jag tror inte att det skulle fungera i längden. Vet inte om jag var otydlig eller om jag bara tolkades fel men..
#6: isåfall kanske du kan förklara lite närmare hur du menar när du säger att du inte tror att det skulle fungera i längden?
På så vis blir det inga missförstånd.🙂
#1: Jag tycker nog att du får utveckla detta. Är inte politik för alla?
Är det inte bra om politiker representerar flera ”grupper”.
Ser inte synskadade som politisk grupp men hittade inget bättre ord.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#6: Vad mer exakt är det som inte skulle fingera i längden? 🤔
Ärligt talat så tror jag inte att jag kan förklara närmare på hur jag menar utan att jag kommer trampa mer eller mindre alla på tårna. Så jag låter det vara, och gör en pudel. Ber om ursäkt för hur mitt inlägg kunde tolkas. Oavsett så menade jag ingen disrepekt mot någon grupp eller individ.