David Bowie om internet 1999
Det kan man kalla en profetia som slog in.
#1 Verkligen.
Åh Ziggy Stardust ❤
/Maria
#2 …and The Spiders from Mars :)
#3 Han är så saknas. En av de största någonsin.
/Maria

Imponerande.
#5 Ja verkligen.
/Maria
Håller med om att han förstod och hade rätt, men jag tycker att den naiva reportern fick honom att framstå som ännu mer profetisk genom sina okunniga frågor. 🙂
Bowie verkade vara en sympatisk person. Ett av tecknen på det är det här ödmjuka tidiga brevet som han skrev till sitt första amerikanska fan.
Lovely David Bowie letter to a 14 yr old American fan, 1967. "I hope one day to go to America". pic.twitter.com/YtbA7K8hu1
— Paul Kirby (@paul1kirby) January 11, 2016
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hans sista farväl i Lazarus är magiskt.
Han går in i en garderob och försvinner. Så typiskt Bowie.😉
/Maria
#7"…reportern fick honom att framstå som ännu mer profetisk genom sina okunniga frågor."
Det är svårt att veta vad framtiden bär med sig i sitt sköte. Reporterns hållning var, vill jag mena, nog utbredd och baserad på samtidens kunskap.
Säg att vi idag inte skulle ha ett Internet (som vi känner det) men att det kungjordes att det inom 2 månader kommer att startas upp. På en fråga: "Exakt vad kommer Internet att betyda för oss, för världen etc.?" skulle merparten av svaren säkerligen framstå som "naiva & okunniga".
#9: fast 1999 var början av peaken på internet-bubblan vad säger företagsklimatet så att man 1999 inte hade bättre koll än så som journalist är lite konstigt.
Men vill man vara snäll kan man ju hävda att internet, Facebook och Twitter bara är verktyg utan att ta hänsyn till både det positiva och negativa ett verktyg kan användas till. Som en kniv.
Mvh // Johan
#10 Med andra ord - det som David Bowie framför är inget att yvas över utan endast en självklar betraktelse?
"Men vill man vara snäll kan man ju hävda att internet, Facebook och Twitter bara är verktyg utan att ta hänsyn till både det positiva och negativa ett verktyg kan användas till. Som en kniv."
Snäll eller inte, det stämmer väl rätt bra med det mesta här livet? Att myntet har två sidor?
#11: > Med andra ord - det som David Bowie framför är inget att yvas över utan endast en självklar betraktelse?
Han var klarsynt med vad det kommer leda till. Liksom Alexander Bards betraktelser också var det. Han såg längre än dom flesta. Men även vid denna tid var vi väldigt många med en medioker kristallkula som förstod att internet var mer än vilket verktyg som helst och att det skulle förändra samhället på många sätt.
Snäll eller inte, det stämmer väl rätt bra med det mesta här livet? Att myntet har två sidor?
Absolut. Ganska ofta handlar det ju om "minst negativa konsekvenser" än god/ond, bra/dålig, rätt/fel, hel/trasig.
Many forms of Government have been tried, and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time.… (Winston S Churchill, 11 November 1947)
Mvh // Johan
#11: Jag tycker att det är ett ganska stort glapp mellan reporterns syn och Bowies. Reportern beskriver ett hjul som ”bara en cirkel” och Bowie förutspår allt det kan användas till, exempelvis kärror, cyklar, bilar och tåg.

Lite kuriosa: 1999 var året då vi startade Aktieguiden, forumet för aktieintresserade som på många avgörande sätt senare ledde till att vi startade iFokus…
// Staffan
#12 & #13 Jag missförstod nog tråden. Ber om ursäkt.
#15: Det vet jag inte om du gjorde och gjorde du det är det ändå inget problem. 🙂