4 år som varit värre än 2020
2020 vil sandsynligvis blive husket som et rigtig lorte-år.
Værst har det naturligvis været for dem, der er blevet syge, døde eller har mistet en, der stod dem nær.
Men siden corona-pandemien begyndte, har alle danskere oplevet, at de måtte opgive noget.
har lidt, festivaler og rejser er blevet aflyst, og manges liv er forandret, uden de selv har bestemt det.
Og det gør 2020 til et exceptionelt møg-år. Det vurderer Thorsten Borring Olesen, der er professor i moderne historie på Aarhus Universitet.
Han siger det dog på en noget pænere måde:
- Corona-krisen har grebet ind i den enkeltes mulighed for at udfolde sit liv. Vi har ikke set en lignende samfunds-indgriben siden 2. verdenskrig.
Men er 2020 så det værste år nogensinde? Altså som i NOGENSINDE?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Är det danska eller norska? Jag tycker det är svårt att läsa. Jag får låsa långsamt och då tappar jag farten😉
/Maria
#1: Det är danska ;)
Aha, tack. Danska tycker jag är jättesvårt att lyssna och förstå. Norska och danska i text kan jag knappt skilja åt.
/Maria
#1: Kolla i länken så blir det tydligare vilka år som varit värre - finns säkert fler …
DANSKA ❤ Som dansk uppskattar jag detta fina språk otroligt mycket haha
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
#5: Er det ikke rart?
#5: Jag är själv Norsk, så jag har inga problem alls med danskan :)
Svenska, där snackar vi ett märkligt språk 😉
#8: Ja eller hur, det är ett jättekonstigt språk 😁
#8: #9: Märkligt att man var så intelligent när man var barn!! 🤔
#10: 😁
I den gamla folkskolan fick vi lära lite om danska och norska förutom att vi skulle kunna nationalsångerna. Som skåning blev jag tidigt van vid danskan, när danskarna 1945 kom till Sverige för att handla. Senare blev skillnaden i pris på livsmedel så stor till vår förmån att jag handlade det mesta av maten i Danmark.
Eftersom Sverige var så sent med att förse oss med TV, blev vi vana att se dansk fjernsyn och övade upp vår danska. Sista året på Teknis fick vi även läroböcker på danska, eftersom de nordiska länderna samarbetade med att trycka upp viss speciallitteratur på endast ett av språken.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Har sett på en del danska filmer med text för hörselskadade och lyssnat på musik, så har vant mig vid både text och tal även fast jag inte talar språket.
Synd, för jag gillar det.
Men har funderat på att deltaga i en språkkurs så småningom.
Och nej, svenska är inte ett dugg konstigt, men man är väl lite partisk när det gäller ens modersmål. 😎
Jag tycker personligen att svenska språket är helt åt hel*ete, men det är jag det x)