Fyverkerier
Vad tycker du om fyrverkerier? Själv har jag största respekt för alla som är emot det. Sett till djur som mår och far illa av det. MEN jag tycker också att det är ett fantastiskt skådespel, som för allt i världen borde få fortsätta och lysa upp vår himmel under nyårshelgen.
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
Jag tycker också att fyrverkerier är fantastiska.
Vi brukar titta på GPs stora fyrverkeri hemifrån på nyårsafton. Jättevackert.
Jag har haft turen att ha både hundar ock katter som är orädda för smällare och fyrverkeri.
/Maria
#1. Tyvärr har dom ju inget iår.. Inte så konstigt men ändå. Fast samtidigt, kanske precis just nu man behöver ett fyrverkeri.
Ja det hade varit fint.
/Maria
Men det finns ju alltid nästa år ;)
Japp. Man får se allting positivt 😉
/Maria
#5. Kanske inte allt, men mycket åtminstone!
Nej.
Jag ber om ursäkt för mina ord innan jag skriver dom.
De som älskar fyrverkerier och smällare.
De har nog aldrig sett en hund så skadad pga smällare o fyrverkerier att den fick diagnosen posttraumatisk stress.
Vår förra hund dexter fick det.
Han var rädd för allt.
Hammarslag, garage, bilar, brunnslock, släpkärror, regn, åska, snö. Ja allt ni kan komma på.
Granen bytte tak o dexter låg i sovrummet i 4 dygn o skakade.
Vi ändrade på hela vårt liv. Barnen fick inte ha ballonger på sina kalas. Inga leksaker med ljud. Vi kunde inte dammsuga. Allt för att skydda dexter.
Vi flydde vårt hus vid alla tillfällen med höga ljud.
Vi visste aldrig när nästa anfall skulle komma. Vet inte hur många gånger jag låg över vår 50 kg hund i panik. Hade jag tappat greppet hade han försvunnit. Ringa på hjälp. Sen var vi utmattade i flera dygn.
Medicinering, lugnande..
Jag kan nog förklara helvetet och stressen vi levde i med att gå med en pistol riktad mot sig dygnet runt. Kommer den utlösas eller bara vara där? Om den råkar utlösas? Överlever jag?
Jag överlevde första skottet. Kommer jag överleva nästa?
Hela familjen var svårt skadad psykiskt efter att dexter avlivades. Tog lång tid innan vi levde normalt igen.
Så nej. Hoppas galenskaperna förbjuds hatar dom.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#7. Du behöver verkligen inte be om ursäkt för dina ord. Det är dina personliga upplevelser, och dom är lika viktiga som mina, eller nästa persons. Du höll det till en snygg ton vilket jag uppskattar. Men så är det. Man är för, eller emot, eller så kanske man hamnar någonstans mittemellan.
#8: trots att vår nya hund inte är rädd för någonting åker vi från samhället. Jag klarar inte av det. Är nog fortfarande skadad.
Vår sigge gör det. Inga problem. Han är inte rädd för någonting.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Kan inte glömma den nyårsaftonen som jag och lillebrorsan var och såg på fyrverkerierna som i vanlig ordning sköts från Icabacken.
Pga att snön var så hårt packad var det en raket någon satt ned som inte ville sticka iväg på en gång, så att efter att ha flugit några meter upp i luften så vände den och åkte rätt emot oss i folksamlingen så att alla fick springa därifrån.
Är några år sedan nu, men sådant glömmer man, som sagt var, inte.
Så nej, tycker inte att det är något roligt med smällare etc.
Kan heller inte glömma de djur som blivit ihjälskrämda.
Tycker att det är otroligt skönt att katten här hemma inte bryr sig om smällarna.
Jag tycker att fyrverkerier är bland det vackraste som finns, men jag drömmer om dagen när dom inte finns mer. Av samma anledningar som flocken och RAotNB.
Jag och förra hunden blev också nästan träffade av flera raketer en nyårsafton. Det är helt galet att onyktra människor får hålla på och hantera och avfyra fyrverkerier.
Utöver det har jag haft enorm tur. Ingen av mina två hundar har varit skotträdda, alla marsvinen har överlevt varje nyår och så har mina andra smågnagare och reptiler. Men det var ett projekt varenda nyårsafton. Ljudsäkra så mycket som möjligt, dra ner alla persienner, flytta dom djur som fick plats in till badrummet där det ljuden var som lägst…
Sen har jag hört vänner berätta liknande historier som flocken om sina hundar, katter och även utekaniner, men inte alls lika extrema som hennes stackars kille. Så många sällskapsdjur dör eller skadas på grund av fyrverkerier varje år och ett oräkneligt antal vilda djur gör det också.
Ångesten att veta att ens nya år kan börja med döden av en älskad familjemedlem till följd av fyrverkerier är fruktansvärd. :(
Jag önskar att försäljningen av fyrverkerier till privatpersoner kunde förbjudas och att alla kommuner landet över kunde anordna fyrverkerishower (eller ännu bättre, lasershower) på bestämda tider och platser på nyårsafton med professionella personer som hanterar dom.
På det viset smäller det verkligen bara en natt och vi djurägare har en ärlig chans att skydda många av våra djur från dom. Det smäller ju inte bara på kvällen och vid tolvslaget. Ofta börjas det tidigare på dagen och i många år har det smällts under hela december. Dagarna före nyår brukar vara värst.
Jag önskar att det kunde förbjudas eller åtminstone regleras hårt tills vi lyckas uppfinna tysta fyrverkerier. För det borde vi snart ha teknologin att kunna göra!
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#11: Här smattrade det ordentligt på julaftonen, så för dem med skotträdda djur går det ju inte att planera för man vet aldrig när "bombardemanget" kommer. Jag har också tur att inte ha eller ha haft djur som varit rädda, även om de tycker det är lite obehagligt när det smäller som värst, men jag tycker inte själv att det är så trevligt numera.
Förr så var fyrverkerierna mycket tystare, och de slutade ofta med vackra "stjärnfall". Sedan smällarna förbjöds verkar det som om fyrverkerierna numera går ut på att smälla så högt som möjligt och bara ha en eller ett par stjärnor som dalar ner.
Tidigare brukade jag gå ut på balkongen och titta på fyrverkerierna vid tolvslaget. Det gör jag aldrig numera, för det smäller så högt att det är obehagligt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Fyrverkerier kan vara fina, men det är ett rent h för skotträdda djur och miljön.
Man kunde ju hoppas på att kommunerna kunde ha ett ljusspel utan ljud i stället.
Jag hoppas på riktigt pissväder på nyårsaftonen, så det inte blir så långdraget.
Dessutom tänker jag på alla som skadas när de ska skjuta av fyrverkerier och det är väl det sista sjukvården behöver i dessa tider?
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Jag är emot fyrverkerier. Som barn tyckte jag att det är kul, men som vuxen vet jag vilka skador det leder till:
Massor av farliga miljögifter i luften.
Varje nyårsafton leder det till bränder, avslitna fingrar och händer och att några får ögonskador och hörselskador.
Djuren lider och det är inte bara husdjuren, utan t.ex. fåglar som sover skräms upp och de flyger iväg i mörkret och flyger emot föremål.
Visst är fyrverkerier fina, men skadorrna är ett för högt pris för nöjet.
Det vore mer givande om folk som slösar pengar på fyrverkerier skulle spendera pengarna till t.ex. bostadslösa, fattiga barn, djurskydd osv.
#7: Tycker inte du skall behöva be om ursäkt.
Jag tycker inte alls om fyrverkerier. Sedan jag förlorade en av mina Ponnyer när jag var i 13 års åldern, hatar jag faktiskt fyrverkerier och raketer.
2 av våra hundar har varit skotträdda, det var så illa att vi var tvungen att droga dem och lägga dem i buren i badrummet.
Den äldre hunden vi hara nu är en klippa, han bryr sig inte om någonting. Han har "smittat" av sig på valpen (10 månader)så han är också väldigt lugn och inte rädd för smällare och raketer.
Jag skall inte förneka att fyrverkerier kan vara vackra, det är de, men det är inte värt det.
- Redigerat 2020-12-26 17:26 av Draken