Ta det lugnt på vägarna... ;)
☹👿
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
HAHAH. Påminner mig om skämtet, översatt från engelska då. "Min fru bad mig komma närmare min fenimina sida, så jag krockade med bilen"
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

#1 Är det inte bara hälsosamt med lite sådant här gnabb mellan könen? :)
Tycker felstavningen var roligare än skämtet. 😛

#4 Haha, den hade jag inte ens sett. Snacka om dikeskörning… ;)
#5: Det var det första jag tänkte på när jag läste den. Jo. 😂
Mer roligt här:
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

#7 😊
Nä, lite för mossigt, speciellt när alla vet att kvinnor kör mycket bättre än män.
Kalla mig dryg och tråkig, men jag ser inte skämtet eller vad det är som ska vara roligt med det?
Ånej, folk är ansvarsfulla och låter den nyktra personen köra. Det ska vi skratta åt för vi vet ju alla att kvinnor inte kan köra bil.
Om det nu är så förbaskat farligt att en kvinna kör bil så borde väl mannen som druckit köra istället? Jag menar, det måste väl vara mindre farligt än att sätta en kvinna bakom ratten?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#10. Du är absolut inte dryg eller tråkig bara för att ett skämt inte faller dig i smaken. Alla är vi olika, skrattar åt olika saker och så ska det också vara :)
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
Oavsett vem som kör - ta det lugnt. Dom har inte tid med dig på IVA!
#11: Jag förstår inte ens hur det kan räknas som ett skämt. Det är en sexistisk stereotyp med en skrattande smiley efteråt. Jag menar, vad är skämtet? Vad är det roliga med det?
"Haha, kvinnor kan ju inte köra bil, haha! Så tokigt och skojigt, vad dom hittar på!"
#13: Jag tror du kan hitta minst lika många skämt om män som grupp som inte heller stämmer särskilt bra med verkligheten, men som ändå kan vara kul. Eller varenda Norge-historia som jag gissar alla över 30 är uppvuxna med.
Mvh // Johan
Ett skämt om män: Karlar är som buteljer. Korkade högst upp.
Vissa tycker det är roligt, vissa gillar det inte alls. 😎
#15: Nu blev jag kränkt. :)
Är det därför vi påstås tänka med #####? För att det finns mer intelligens där?
Mvh // Johan
#16: ingen aning.
Kan dock inte ta åt mig äran för det.
Det var en text jag såg på en tavla som typ öob/obs eller liknande sålde för flera år sedan.
Men just det om intelligensen är väl mest vanligt att det skämtas om.
#14: Hur är det mer okej, menar du? Att skratta åt sexistiska stereotyper om män? Två fel blir ett rätt? Bara för att den ena gör det är det okej att den andra gör det också?
Skämta om precis vad du vill, men gör det roligt i såna fall och ansträng dig lite. Att skriva en sexistisk stereotyp och lägga till en skrattande smiley efteråt, hur blir det ett skämt?
Jag trodde vi försökte avskaffa skadliga stereotyper, inte fortsätta skratta åt dom. För ja, dom är skadliga och ja, dom gör ont.
#18: Nej, två fel blir inte ett rätt. Men, om man bara kan "skämta" om sådant där det inte finns någon grupp som eventuellt tar illa vid sig, så får vi nog lägga ner all form kommunikation.
Men rent allmänt håller jag med dig. Att avskaffa stereotyper och grupptänk har ett stort värde. Speciellt när gruppen blir så generell som kvinnor, män, invandrare, troende av en viss religion, ett visst ursprung, storstadbo, landsortsbo.
Rent generellt tror jag att skämt mest fungerar om den som lyssnar känner till vad den som skämtar är för en person.
Mvh // Johan
#19: Jag tycker att man ska kunna skämta om allting, men gör det då snyggt och med lite ansträngning bakom. Gör något vitsigt av det. Att i stort sett bara skriva ut den sexistiska stereotypen och sen skratta åt den, att den finns och att den är så kul känns mer som dold sexism än ett faktiskt skämt.
Det kommer alltid finnas någon eller några som tar illa upp och det går aldrig att undvika, vad det än gäller. Har man växt upp i en miljö där man har hånats, skrattats åt, nedvärderats och fått sina tankar och åsikter ogiltigförklarade för att man är kvinna/man/invandrare/religiös etc. under hela sitt liv så sticker sånt givetvis lite extra i en.
Har man växt upp i en miljö där man har hånats, skrattats åt, nedvärderats och fått sina tankar och åsikter ogiltigförklarade för att man är kvinna/man/invandrare/religiös etc. under hela sitt liv så sticker sånt givetvis lite extra i en.
Ja, jag tror också det är precis det som är grejen. Det är därför jag tror att man behöver "känna" personen som skämtar. Jag hade en homosexuell vän förut som alltid drog bögskämt och skrattade åt sådana. En utomstående hade nog tänkt att han var elak homofob, men i den interna gruppen blev det underhållande. Sammanhang spelar roll.
Mvh // Johan

Du har helt rätt Mitchika:
"Det kommer alltid finnas någon eller några som tar illa upp och det går aldrig att undvika, vad det än gäller."
Har själv varit med om det otaliga gånger när jag postar saker här på iFokus. För att vara helt säker på att inte stöta mig med någon skulle den enda lösningen vara att sluta posta inlägg. Annars kommer alltid någon eller några ta illa upp.
Jag hoppades att alla skulle ta det här så uppenbart plumpa skämtet (som bygger på gammal gubbhumor att kvinnor kör dåligt) med en klackspark. Hoppades till och med att det snarare kunde inspirera till att sparka tillbaka med glimten i ögat. Det hade jag tyckt varit roligt, och det hade satt guldkant på min dag.
Bilden är det inte jag som gjort. Slängde bara in den som den var här på sajten då jag tänkte att här är det tillräckligt högt i tak för att den inte ska landa så snett.
Jag postade bilden tillsammans med fler smileys än jag kan komma ihåg att jag använt i något annat inlägg sedan vi startade, och hoppades det skulle räcka.
Personligen har jag svårare att hantera sådant som är inlindat i en massa fina och finessrika ord. Eller ännu värre när jag som vit medelåders man PÅ ALLVAR tillskrivs skulden för allt ont i världen bara för att jag råkar vara född i den gruppen. Det är ju inte ens ett dåligt skämt.
// Staffan
- Redigerat 2020-12-16 17:44 av Staffan
Man kan väl inte känna sig träffad om ett skämt handlar om män eller kvinnor helt allmänt. Det är ju inget personligt.
Jag vet också ett skämt. Det är bevisat att män är intelligentare än kvinnor, för där som män har det som de tänker med, har kvinnor bara ett hål. 😄
#20: där man hur olika man tänker och tycker.
Själv har jag svårt för blondinskämt, för att man fick höra de till leda i skoltiden och jag inte kunde hjälpa att jag var född blondin.
Men mest för att de då inte var sagda med glimten i ögat.
: o jag älskar blondinskämt. Är själv platinablond. Kör alltid med det själv när jag inte lyckas med något. När hjärnan inte riktigt fattar "inte lätt att vara blond." men jag lägger oftast till, "inte lätt att vara blondin från Stockholm". Bor i Småland.
Jag vet att jag inte är den smartaste, har urbota dålig humor. Är det någon i vår gemenskap som drar dåliga skämt är det jag
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#25: jo, men smarthet sitter inte i hårfärgen, och jag uppskattade inte att bli "dumförklarad" pga genetik. 🙃
Men, som sagt, erfarenheter skiljer sig åt, och humor likaså.
Tycker annars ironi och galghumor är kul.
jag provade att färga håret rött som ung. Blev inte smartare 🙈😂
Men man blir väl som de man umgås med 😉
ironi
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#27: just så. 😁
#22: Det handlar inte om att det inte är högt i tak här, för det är det garanterat. Men den här typen av skämt ligger för mig bara snäppet över folk som förolämpar andra och följer upp med "jag skämtar bara" och tror att det gör det okej. Jag håller med Mitchika.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

#29 Då ber jag om ursäkt, det var inte min avsikt att kränka någon.
Men är det då okej att skämta om någon grupp alls? Är norgehistorierna okej bara för att ta ett exempel?
// Staffan
#30: Jag känner mig inte kränkt av skämtet, jag är varken kvinna eller fru så det är inte riktat mot mig, men det är en problematisk typ av skämt som är bra att uppmärksamma.
Är det okej att skämta om mörkhyade? HBT-personer? Vita medelålders män? Behöver vi skämta på någon annans bekostnad över huvud taget om resultatet är att negativa stereotyper förstärks?
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Personligen skulle jag gärna se att vi kunde skoja om det mesta och har ingenting emot att det skojas om vita medelålders män.
Inser dock att jag nog är ute på tunn is här och gör nog klokast i att logga ut ett tag och fundera över min framtida aktivitet.
// Staffan
Jag skrattade när jag läste #0 för jag tyckte det var lite kul faktiskt. Jag kände mig träffad, inte för att jag är kvinna, utan för att jag inte har något körkort.😉
Sedan läste jag alla kommentarerna och tänkte att jag kanske inte borde skrattat eller?
I vilket fall som helst så skrattade jag och då är jag helt ärlig.
/Maria
#32: man kan inte göra alla nöjda. Så är det bara. Tar man illa vid sig så får man sluta läsa o gå vidare o låta oss med mindre bra humor fortsätta 😝
Tycker du kan starta en tråd där alla kan lägga upp skämt. Så får vi se vilken nivå vi hamnar på 😄🙈
…………………………………..
Vad vore livet utan skämt och skoj?
Ett hotel i Wien kännetecknade Herrarnas WC dörr med "BLA". På damernas WC dörr står det BLA BLA BLA BLA…..osv. 😊
https://www.heute.at/s/das-sagt-wiener-hotel-zur-sexismus-debatte-um-klo-tuer-100117960
Hjärtdöden och hjärndöden sitter på en bänk och snackar. Då säger hjärtdöden till hjärndöden, jag ska visa dig något. När nästa går förbi säger jag "du är min". Sen knäpper jag med fingrarna och då är det ute med honom. Strax går en snubbe förbi och hjärtdöden säger: "du är min"…..knäpp….. och med det samma tar sig personen på hjärtat och sjunker ihop och är död. Säger hjärndöden. Det där kan jag också. Plötsligt går en blondin förbi. Hjärndöden säger: du är min……. knäpp……..knäpp…….knäpp…….knäpp……..😄
#37: underbar 😂 det där knäpper hade inte funkat på mig heller
…………………………………..
Det där "skämtet" är inte ett dugg lustigt eller roligt utan ett exempel på att använda sexistiska stereotyper på ett sätt som varit ute hur länge som helst! Har man inte lärt sig någonting? Jag är förvånad!
Alltför ofta postas dessa stereotyper som ett "skämt" och så ska man skratta, annars är man tråkig, haha.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#39:
Vet du vad det är för skillnad mellan en man och en ost? Jo, osten mognar 😂
(Det här berättade jag just för min sambo, men han blev inte alls sur, utan han skrattade bara.)
Vad är det för skillnad mellan män och svin? Jo, svinen blir inte till män när dom är fulla 😂😂😂
Jag har inga problem att det skämtas över män och skrattar över dessa skämt lika mycket som över skämt om kvinnor. Jag kan även skratta över mig själv. Vem som inte tar sig själv och andra allt för viktig, kan skratta över både sig själv och andra. Vem som tar sig själv allt för viktig kan inte skratta över sig själv och tar även andra allt för viktig.
Om det finns någonting i livet som jag absolut inte vill avstå ifrån, så är det att skratta och jag vill skratta så mycket om möjligt. Att skratta är bra för hälsan och för psyket. Vem som tar sig allt för viktig, blir i stället sur om det skämtas över en grupp som han/hon tilhör. Att bli sur är inte bra för hälsan och psyket. Man blockerar sina energier i stället för att låta dom flyta fritt, som när man skrattar.
Alla kan själva välja, vill jag skratta eller vara sur. Hemligheten med att kunna skratta är att inte ta livet sig själv och andra för allvarligt. Vår tid på jorden är begränsad och ingen av oss kommer att överleva. Tiden som man skrattar är en vinst av livstid. Tiden som man är sur är slöseri på livstid. Jag har valt att skratta.
#0: 😈 Ja passa er.
Jag skall köra ungdomarna på julafton för de skall ta en öl med sin far vid julbordet 😈🤪
Inom 10 år har vi självkörande bilar, så då blir skämtet obsolet och/eller berör alla människor snarare än ena halvan av mänskligheten.
Mvh // Johan