Inget iFokus

Inget

Etikettfrågeställning
Läst 204 ggr
Emo
1

Vaccin för eller emot?

Vilka skäl har ni att välja för eller emot?

Jag funderade på om jag skulle våga låta mig vaccineras. Jag är vaccinerad mot smittkoppor och har sluppit den sjukdomen. Jag är vaccinerad mot TBC och har hittills (så vitt jag vet) sluppit den sjukdomen. Jag har fått 2 vaccindoser mot polio och har hittills (så vitt jag vet) sluppit den sjukdomen.

Mina barn vågar inte låta sig vaccineras. Dottern var 9 månader när hon var nära att dö av trippelvaccination. Sonen blev därför inte vaccinerad mot annat än smittkoppor (eftersom det var lag på det). När han, som reser mycket, funderade på om han borde bli vaccinerad mot difteri, talade han om varför han inte blivit det som barn. Som väl var togs hans uppgift på allvar, så vid vaccinationen stod en sköterska med akutbricka vid sidan om. Det gjorde att de genast kunde få igång hans hjärta när det stannade. Efter det vågar inte läkarna vaccinera honom mot annat. Han vågar naturligtvis inte. Det var tillräckligt otäckt då.

Nu är frågan för mig: vågar jag ta risken med en vaccination?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
5

#0 Den frågan tycker jag du ska ta med din läkare.

/Maria

sp0ngeb0b
5

Håller med #1. Den här frågan handlar inte om huruvida man är för eller emot vaccin. Jag tycker att man ska vaccinera sig, men har man medicinska skäl att avstå ska man givetvis göra det. Och det är exakt därför alla som inte har några medicinska risker bör vaccinera sig - för att de som inte kan inte ska behöva utsättas för smittorisk bara för det. Prata med din läkare och se vad hen säger.

johan
2

#2:

Och det är exakt därför alla som inte har några medicinska risker bör vaccinera sig - för att de som inte kan inte ska behöva utsättas för smittorisk bara för det.

Exakt!

Mvh // Johan

JRSN
2

Det går inte att ha någon verklig debatt om vaccinationer här, annat än om man är för dessa. Man får söka sig till andra sajter.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Cireea
0

#4 Varför skulle man inte kunna ha det menar du?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

LosGinos
1

Här inne kan vi prata om exakt allting. Vi behöver inte alltid vara eniga i vad vi tycker och tänker. Det viktigaste är att vi håller en god ton.

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

JRSN
0

#5: Därför att man, rätt snart, åker ut med huvudet först!

……………………………………

Emo
3

Hur tar man reda på medicinska risker om man inte gör det på det sätt mina barn har fått erfara vad medicinska risker är?

LosGinos
2

#7: Vad menar du nu? Jag är Sajtvärd här. Jag bestämmer vem som får vara kvar eller inte. Håller man god ton, respekterar varandras åsikter så är allt frid och fröjd.

LosGinos
1

#8: Återigen tror jag att vi behöver hänvisa till din läkare. Alternativt ringa 1177 och rådfråga hur man ska gå tillväga.

JRSN
1

#9: Bra inställning, fortsätt så!

Här är ett exempel på en sajt som försöker visa att vacciner är farliga:

Vaccin & Biverkningar

……………………………………

Vaccin, vaccination och biverkningar
Marinas Mix
3

Som jag läser inlägget, så ber Emo inte om råd utan undrar bara vilka skäl ni kan ha, för att ta eller inte ta vaccinet.
Själv tänker jag ta vaccinet, om INTE min läkare avråder från det.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Maria
0

#12 Fast rubriken signalerar något annat om man inte läser hela inlägget

/Maria

Emo
2

Jag skrev om mina skäl för och emot och frågade er vilka era skäl var.

Många inlägg i tråden men få svar på min fråga.

citat: "Vilka skäl har ni att välja för eller emot? "

Om jag nu hade haft en läkare hade den nog inte kunnat upplysa mig om era skäl för och emot.

sp0ngeb0b
2

#14 Det kan enkelt tolkas som att du vill ha hjälp med hur du ska göra med tanke på sista meningen i inlägget.

Min anledning att välja att vaccinera mig är att jag anser att det är det enda rätta. Detta på grund av att regeringen beslutat om att vaccination är nästa steg i riktningen mot att bekämpa covid-19, och om inte folk tar det på allvar kommer det inte hjälpa. Samt att fördelarna överväger eventuella nackdelar.

• Redigerat 2020-12-14 15:10 av sp0ngeb0b
FataMorgana
4

Mina skäl, som står för mig, sammanfattade jag i en annan tråd. Jag skrev så här:

Som jag ser på saken är det här med vaccinet lite som att välja mellan pest och kolera. Det finns alltså risker både med vaccinet och med coronan och frågan för mig är vilken risk jag väljer att ta.

Coronan har så många olika ansikten. Många får knappt några symptom alls, andra får lätta förkylningssymptom medan en del får fruktansvärda symptom och andra dör och vissa förblir sjuka i flera månader och vet inte ens om de någonsin kommer att bli helt återställda.

Vaccinet kan förvisso också göra en sjuk. Man kan få hög feber, huvudvärk, ont i armen och nu förlamningssymtom i ansiktet som jag nyss läste om att var en sällsynt biverkning, men enligt experter ska alla dessa symptom vara snabbt förbigående. Att man får feber efter ett vaccin är också ett gott tecken. Det betyder att immunsystemet har aktiverats sig och satt igång en process och börjat bilda antikroppar.

Helt procentmässigt tänker jag nog, att risken att drabbas av ett svårt förlopp av corona med komplikationer till följd av viruset är mycket högre än att jag blir svårt sjuk av vaccinet. Tills nu har vad jag vet ingen dött av vaccinet och inga komplikationer som inte skulle ha gått över har jag heller inte läst något om. Allergiker bör naturligtvis fara försiktiga, precis som de alltid bör vara och långtidsstudier finns förstås ännu inga.

Men i det stora hela lutar jag mot att ta vaccinet för jag anser att risken att bli svårt sjuk av corona är större än att bli svårt sjuk av vaccinet. Jag tror inte heller att de skulle tillåta ett vaccin att komma ut på marknaden som skördar fler offer än själva viruset.

Draken
1

#0: Det är ju, som skrivs tidigare, en fråga du bör ta upp med din läkare. Det måste ju kännas fruktansvärt för dig att låta dig vaccineras med tanke på hur det gick för din son. Jag skulle inte våga, även fast jag vet att jag borde.

#4 #7 Jag har varit medlem sen siten startades, och jag har då aldrig sett/upplevt att någon har åkt ut bara för att man inte tycker samma lika som alla andra ?

#14 För vaccination : Jag jobbar inom akutvården. Mina patienter ligger i Högrisk, då det är hjärt /- lung patienter.
2 av barnen och ena svärdottern har svår astma.
Detta är några av skälen att jag är för vaccination.

Mot vaccination: den är helt ny, framtagen ganska akut.
Man vet ingenting om biverkningar eller andra verkningar på vaccinet.
har dålig erfarenhet från svininfluesnavaccinet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Emo
2

#16 o #17 Två kloka genomtänkta svar, Ungefär så tänker jag. Vi får se när det närmar sig att jag måste bestämma mig. Det lutade åt att jag skulle tills jag hade frågat mina barn vad de skulle välja och ingen av dem vågar. Deras skäl nämnde jag.

Det hinner ju gå en tid innan jag måste välja (om jag lever då).

Husläkare hade vår familj på 40-talet, Det var tryggt med en läkare som kom hem till oss när någon var sjuk, en läkare, som kände till oss. Så är det inte längre.

LosGinos
1

#17: Exakt. Som jag tidigare sa. Bara vi respekterar varandra med god ton, så löser sig resten själv :)

Jag tänker nog inte vaccinera mig. Mycket beror på att jag är överdrivet rädd för alla eventuella bieffekter. Något jag såklart kan komma att tänka om när det väl vankas vaccinering. Men vi får väl se vart det hela landar :)

FataMorgana
2

#18: Dina barn har ju en mycket bra orsak till att avstå vaccinet och jag förstår mycket väl att det även gör dig fundersam över vad som är bäst för dig. Tänker att det ju är en vidare anledning för mig att vaccinera mig, så att jag i min tur kan skydda dina barn och dig (om du beslutar dig för att inte vaccineras) och andra som pga liknande omständigheter inte vågar eller kan låta sig vaccineras. Men som du skrev har du tid på dig att fundera över saken och nu kan vi ju alltid följa med vad som händer i andra länder där dom redan börjat med vaccineringen.

Emo
1

#20 Tack för ett vänligt svar. Jag har varit i nästan så mycket karantän som har varit möjligt och jag fortsätter med det. Skönt att jag inte behöver bestämma mig detta år. Information är ju ofta färskvara, så det kommer mer av den varan så småningom.