Inget iFokus

Inget

Läst 207 ggr
Condor
1

För att inte diskriminera svenskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har ett konditori i Tyskland slutat att kalla den här godisen för "Schwedenbomben". Schwedenbomben betyder "sverigebomber". Det händer ibland att svenskar kallas för "Schwedenbomben", som somliga tycker är diskriminerande. Nu kallas godiset "Schokoküsse" i stället, vad som betyder chokladkyss.

Somliga kunder säger att vi har sagt "Schwedenbomben" hela livet och vill fortsätta att kalla dom så , medan andra tycker att det är rasistiskt.

Konditorit har satt upp en skylt där det står:

"Kära kunder! Vi kvittar i vad man sa förr i tiden. Idag säger man chokladkyss"

https://www.heute.at/s/konditorei-wuetend-auf-kunden-es-heisst-schokokuss-100116701

Det största företaget i Österrike som tillverkar "Schwedenbomben" fortsätter i alla fall med det gamla namnet.

https://de.wikipedia.org/wiki/Schwedenbombe

Vad säger ni svenskar? Känner ni er diskriminerade av namnet? Tycker ni att de som säger "Schwedenbomben" är rasister?

.

Die Mitarbeiter einer Berliner Konditorei lassen ihre Kunden wissen: Sie haben genug von anderen Bezeichnungen für "Schokoküsse".
Herveaux
4

De får gärna fortsätta att kalla chokladbollarna för Schwedenbomben.
Jag känner mig inte kränkt på något vis, namnet fick mig att skratta. 😊

// Harley

Pyttelite
0

Absolut!

Tyskland säljer Schwedenbrot oxå.

Jag är kränkt och ser en tendens, kan det ha med EU att göra!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2020-12-09 12:20 av Pyttelite
Emo
0

trams

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
2

Känner mig inte det minsta diskriminerad. Schwedenbomben är ju goda. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Condor
2

Ibland tycker jag att det går för långt. Jag kan ju förstå att "N-bollar" kallas chokladbollar i Sverige nuförtiden, fast vi som barn kallade sa "N-bollar" utan att mena något illa. Men tydligen tycker somliga att Schwedenbomben är samma sak, fast "Schweden" inte har med rasistiskt slaveri att göra som faktiskt "N" har.

Condor
1

#4:

Som barn gillade jag dom också, fast nuförtiden tycker jag att dom är för söta. Dom som säljs i Sverige tycker jag är godare än österrikiska Schwedenbomben.

Condor
2

Kanske vi i framtiden inte får säga Wienerbröd eller Wienerkorv heller? Det lustiga är att Wienerkorv heter "Wiener Würstel" i Tyskland, men i Österrike kallar vi dom "Frankfurter".

• Redigerat 2020-12-09 12:45 av Condor
Carmarino
2

#7: Och Wienerbröd heter Danish på engelska. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Condor
2

#8:

I Tyskland finns det något som heter "Dänisches Wienerbrød", dvs. danskt Wienerbröd:

https://www.kuechengoetter.de/rezepte/daenisches-wienerbrod-96817

😄

Die besten GU Rezepte mit Qualitätsgarantie: Dänisches Wienerbrød | Skandinavische Rezepte | Geprüft, getestet, gelingt garantiert!
Vixxen
2

Säger som Maria: Käre nån… 😄

• Redigerat 2020-12-09 13:33 av Vixxen
[Moon AppleGrey]
1

Vad de kallar bakelsen struntar jag i, men bli kallad "sverigebomb" vill inte jag.
Lika lite som jag vill bli kallad "svenne" eller "svennis/svennebanan" (ens från andra svenskar).

Liz85
4

Vad hände med den där tiden där saker ting fick kallas vad det kallas utan att folk blir kränkta till höger och vänster?

Eller för den delen där man fortfarande också förstod skämt och ironi. Samt visste skillnad på film och på verkligheten. Måste varit när folk började förlora fantasin och inte kan se utanför den gråa vardagens ramar.

Niklas
6

#0: Jag kunde inte bry mig mindre. Hur skulle det kunna vara rasisktiskt?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Moon AppleGrey]
2

#13: Förstår inte jag heller. Det är ju bara ett bakverk, liksom.

• Redigerat 2020-12-09 14:47 av [Moon AppleGrey]
Condor
0

#11:

När jag som tonåring flyttade från Sverige till Österrike fanns det ibland folk som kallade mig "Schwedenbombe". Men lite skoj måste man väl tåla. Ordet "Bombe" används ju också för andra saker, även positiva betydelser, t.ex. kallar man sexiga tjejer för "Sexbombe". Det är ett uttryck för någonting som "slår in" så att säga. Däremot skulle jag inte gilla att bli kallad "Wienerkorv", speciellt för att jag är vegetatian.

Jo, det var tider det. Nuförtiden är man tvungen i att hänga med om vad man just får säga eller inte säga, för att inte få någon på sig.

Det finns alltid någon som bestämmer vad som ska vara rasistiskt. 😄

[Moon AppleGrey]
1

#15: Beror på i vilket sammanhang, och sedan så spelar tonläge in mycket på hur det är man menar.
Nu talar jag å andra sidan inte tyska, så mycket av deras jargonger går mig förlorad. ;)

[Månglädje]
5

Ha ha ha Schwedenbomben den har jag missat helt, hur kan jag ha missat den 🤣 vad dumt nä men allvarligt det här med ord har blivit ren hysteri och jag bryr mig föga i det mesta så vida det inte sårar eller kränker någon så kommer jag att fortsätta använda ord sen får folk tycka vad dom vill det är deras bekymmer.

Jag är Tysk och när jag kom hit till Schwedenbomben, host host harkel Sverige heter det visst 😂 så fick jag höra både det ena och det andra, en del var riktigt kul annat kunde sägas på elaka sätt så det handlar helt och hållet på hur man använder ord och som #15 skriver tonläge, är det skämt, är det vänligt eller är det av elakhet.

Mycket av det här har dykt upp med internet och sociala medier där har vi ett stort problem allt blir uppblåst och till sist vågar ingen säga varken bu eller bä för man är rädd att bli stämplad för än det ena eller det andra. Det är sociala mediers fel i så mycket för det har eskalerat och nu kommer säkert nån att säga det fanns innan sociala medier och internet och ja det gjorde det men inte alls i den enorma omfattning som det gör med dagens teknik.

#12 Bra skrivet 👍🏻

LosGinos
3

Jag älskar namnet. Kanske ska adaptera det för mina framtida smeknamn i internets värld 😂

Överlag tycker jag att folk är alldeles för lättkränkta idag. Det gör mig mer mörkrädd än något annat. Men självfallet ska man tänka på vad man säger 🙄

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Pyttelite
0

Kanske har ni tjejsemlor i Österrike oxå?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Vixxen
2

Håller med om att mycket blir överdrivet i dagsläget. För om vi ska anamma detta är nog Finska pinnar, Schwarzvaldtårta och Wienerschnitzel i farozonen. 😀

LosGinos
6

I och med att robotdammsugare är på riktig inmarsch så kommer dom snart att bli kränkta av bakverket "dammsugare" snart kommer dom få heta "Gröna Marsipanpinnar med choklad" 😑😂

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian