Är universitet onödigt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller du med Elon Musk om att man kan lära sig i princip vad som helst, ofta helt gratis.
Mvh // Johan
Personligen tyckte jag att skolan var tråkig. Det gick för långsamt i ämnen jag var intresserad av och var för mycket som jag fortfarande inte haft nytta av annat än för trivia. Jag gick aldrig på universitet och har aldrig känt att det varit något jag gått miste om.
Som programmerare har jag lärt mig allt jag vet genom böcker, bloggar, Youtube och att ägna tusen och åter tusentals timmar åt att programmera.
Mvh // Johan
Tyvärr är det inte alltid de som går ut med högsta betyg på en utbildning som blir skickliga yrkesutövare.
Däremot är de skickliga på att ta sig genom en utbildning.
Jag håller nog delvis med Elon.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ja, säger jag som inte ens gått gymnasiet. 🤐
Beroende på intresse och självdisciplin så tror jag man idag kan lära sig väldigt mycket utan att ha gått den klassiskt skolade vägen dit.
// Harley
Det finns vissa yrken/befattningar, främst inom det akademiska området, där man måste ha en formell examen.
Och ingen skulle väl vilja ha blindtarmen borttagen av någon som lärt sig det på Youtube? Eller en cancerdiagnos som någon läst sig till?
#4: Det vore väl inte orimligt att man kan bli certifierad och bevisa sina kunskaper, men att det är mindre intressant hur man tagit till sig dom.
Men just yrken som läkare är nog svårt utan att praktisk utbildning. Men läkare blir du heller inte på universitet.
Självklart finns det fler yrken där det är svårt, men jag tror ändå att majoriteten av alla yrken skulle fungera lika bra oavsett vart du satt när du lärde dig det.
Mvh // Johan
#5: Bara nyfiken fråga - hur menar du att man inte blir läkare på universitet?
#6: Har alltid trott att läkarutbildningen, liksom polisutbildning, inte sker på universitet på samma sätt som andra utbildningar. I synnerhet som en så stor del av utbildningen är praktisk på sjukhusen.
Mvh // Johan
Vi har ett universitetssjukhus - man går på en universitetsutbildning som läkare men mycket av föreläsningarna sker i universitetslokaler nära sjukhuset.
#8: Ok.
Mvh // Johan
Jag håller med honom helt. Allt går att lära sig själv. Det handlar mest om personlighet. Har man inte drivet, viljan och förmågan att sätta ihop sin egen utbildning är det bra att det finns skolor och universitet där allt är klart.
Jag är inne på johans spår. Allt jag ville lära mig i skolan gick alldeles för långsamt. Samt, mycket utav det man "lärde" sig har man ingen nytta av överhuvudtaget. Precis som du också är inne på så är "learning by doing" det absolut bästa. Det är så jag kan allt jag kan mer eller mindre.
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
Jag har aldrig gått på universitet, men 'ändå har jag flera olika specialkompetenser :)
Den specialkompetens jag har idag har jag fått delvis genom kurser på jobbet och delvis distansutbildning (samtidigt som jag jobbar heltid) på comvux.
- Redigerat 2020-11-27 14:21 av Draken
Blir ju lite lättare att lära sig något när man faktiskt har ett intresse för det också. Jag är riktig dålig på matte, men det är för att jag aldrig har tyckt att det är roligt. Då blir det också väldigt mycket svårare.
Min gamle chef sa alltid:
"Det är skillnad på utbildning och bildning"😉
Bra tycker jag.
/Maria
Den ska jag använda när jag utbildar nya inom mitt arbete! Kanske kan vara motiverande.
#15 Ja, de mest bildade människor kan ju faktiskt vara utan utbildning.
/Maria
Kräver utbildning en utomstående part, eller kan man utbilda sig själv?
Jag anser att man kan utbilda sig själv!
Skillnaden är väl att man inte kan bli certifierad eller legitimerad men det talar inte alltid om själva kunskapen.
/Maria
Att ha en phD eller liknande säger ju egentligen inte så mycket. En person utan titel kan säkert i många fall lika mycket som en person med titel.
Nej det säger kanske inte så mycket egentligen men ser bra ut i ett CV😉
/Maria
Numera är det väl bara inom hantverksyrken som man kan avlägga prov för att få gesäll- eller mästarbrev och på så vis bli erkänd (eller certifierad) att man har de kunskaper som yrket kräver.
Klarar man provet så spelar det ingen roll om man är självlärd eller skolad.
Jag skulle gärna se liknande för fler yrken.
Ett annat alternativ till gymnasiet/universitet jag hoppas kommer tillbaka mer är lärlingsplatser hos en mentor eller läromästare ute i riktiga yrkeslivet.
// Harley
- Redigerat 2020-11-29 15:12 av Herveaux
#22. Inom hantverk är det fortfarande vanligt att man är lärling. På Gymnasiet spenderar man 2:a och 3:e året med väldigt mycket praktiskt arbete. Tror itne det har ändrats speciellt mycket
#23: Härligt!
// Harley
Det är egentligen bara ett papper.
Maken tog mästarebrevet inom måleri för 15 år sedan. De som skriver ut och skickar skickade fel, så han fick mästarebrev i frisöryrket. Han kan få jobb på vilken frisör som helst, bara för att han har papperet
#25: Men frisören som fick makens brev är nu en hejare på att färga hår..
Mvh // Johan
#25: Jo iof, men jag menade att det kan vara ett alternativt sätt att få sitt yrkesbevis än att sätta sig i skolbänken. 😃
// Harley
#26: hahaha see what you did there 😂