Varför är falukorven rund?
Varför tillverkas falukorven rund för??? Kan ju inte bara vara jag som tycker det är irriterande att inte skivorna går att göra jämntjocka…
Ja, det kan man fråga sig…
Är nog nåt historiskt.
#0: Skyll på tyskarna! 😅
När man anlade Falu koppargruva så behövdes det massor av rep. Repen gjordes av oxskinn så det var många oxar som slaktades runt Falun.
Köttet brukade bara saltas och rökas tills de hitresta gruvarbetande tyskarna lärde oss att göra korv av köttet också. Så var falukorven född.
Antar att det är traditionen som (envist) lever kvar i form av falukorvsring. 😋
// Harley
- Redigerat 2020-11-19 18:52 av Herveaux
Ja, det har jag också förbannat. Dock har jag sett att det finns rak falukorv.
#0: Se där kom det!
Man använde väl tarmar som korvskinn att stoppa korven i också.
Åsså skulle dom kunna hängas upp smidigt på stänger utan att ramla ner om man skulle röka dom.
#0: Och tarmar är av naturen runda.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om ni inte kommer över rak falukorv så kanske den här tekniken kan vara värd att testa för att få jämntjocka skivor.
// Harley
Måste man verkligen ha jämntjocka skivor då?
#7: Måste och måste… Jag tycker det blir godast så när jag steker. 🤤
// Harley
#8: Är väl lite av charmen med falukorvsskivor att de är ojämnt tjocka.
Det är precis som Vixxen säger, att man ursprungligen använde tarmar som gärna kröker sig och då knöt man ihop ändarna för att kunna hänga korven på rökning.
(Japp allt går att skylla på oss tyskar 😉)
/Désirée
#10: Jag är väldigt glad att ni kom hit upp och delade med er av era matkunskaper. 😋
// Harley
Tack Herveaux 😊 det intressanta ang falukorven är att det nog inte finns någon tysk som identifierar något tyskt ursprung i just falukorven 😁 Far min kallade Falukorven för inte-korv.
/Désirée
#12: Kan tänka mig att tyskar har en helt annan standard vad gäller korv, och vad som räknas som riktig korv. 😄
Om jag någon gång reser ner till Tyskland (Schweiz, Österrike mfl) kommer jag nog leva på riktig korv.
// Harley
#6: Life hack 😮
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
#14: 😄
// Harley
Enkelt löst! Lägg korvringen på sidan och skär jämntjocka skivor så att de blir mer och mer ovala. När det börjar bli svårt så skär av en trekantig bit och stoppa i munnen. Upprepa tills korven har kommit till sin ände
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#16 Synd det inte finns ett Nobelpris i Falukorv… ;)
// Staffan
"När det börjar bli svårt så skär av en trekantig bit och stoppa i munnen"
hahahahaha 😂😂
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian