Inget iFokus

Inget

Etikettord
Läst 261 ggr
LosGinos
1

Märkliga ord

Jag skickade en länk till ett coolt projekt till min vän, och hans svar var "villhöver". Vilket fick mig att tänka på, vad använder du för märkliga ord?

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

flocken
1

Mina barn använder ordet "mappa". Mamma +pappa. Lika bra att ropa på båda samtidigt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Draken
0

Villhöver …det ordet använder jag ofta. 😁

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

LosGinos
0

#2: Fantastiskt ord ju!

Draken
0

#3: Ja eller hur 😁

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Moon AppleGrey]
0

Vad menas med villhöver?
Är det något man "måste" ha men inte direkt behöver?
Kan inte minnas att jag hört ordet användas någon gång, men så jag tolkar det iallafall.

johan
1

Jag brukar också säga "laga sönder" när jag försökt fixa en bugg, men istället haft sönder något annat.

Mvh // Johan

LosGinos
0

#5 Precis så Villhöver är något man verkligen vill ha, men verkligen inte behöver ha. Så, villhöver. Klockrent ord!

#6 Hahah klassiskt i programerings sammanhang

Maria
0

Min son sa alltid "i helgas" om helgen som varit när han var liten. Nu vet jag inte om det är vedertaget men jag hade aldrig hört det förut och tycker det är ett bra ord.

/Maria

LosGinos
0

Kul ändå. Påminner mig om när jag bodde i Falköping, där sa dom alltid "i bak" istället för "där bak". Exempelvis om man skulle sätta sig i en bil så sa dom alltid, "men du kan väl sätta dig i bak". Tog ett tag att vänja sig.. Men nu säger jag också alltid så

Carmarino
0

Inget ord jag själv använder, även om jag kanske skulle börja göra det, utan det var min mormor som använde det. Hon sa en gång "allting dyrkar", och det tog en stund innan jag förstod att hon menade "allting blir dyrare". Tycker det är ett rätt bra ord faktiskt, "dyrkar". 👍😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

LosGinos
0

Aldrig hört dyrkar! Tycker det är spännande med språk faktiskt, och även talesätt. Att ett ord kan ha två olika betydelser. Eller att man har flera ord för samma sak. Exempelvis när du tar en bit med snö och trycker det i ansiktet på någon så kallas det, där jag kommer ifrån för "mulla", men i värmland så säger man "kröna" och på andra ställen säger man "mula" alla tre ord betyder samma sak, men har helt olika innebörd i "verkliga" livet

Carmarino
0

#11: Har själv inte hört någon annan säga dyrkar i den betydelsen. Min gissning är att det är ett gammalt uttryck, möjligen från södra Halland. Min mormors mor kom därifrån nämligen.

För många år sedan såg jag en halländsk-svensk ordbok och i den hittade jag en del ord och uttryck som min mormor använde och som jag trott var gammalskånska.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

flocken
1

Första gången jag hörde min man prata om att de skulle "floa ved"
Bara tittade på honom. Vadå floa?
Stapla ved.

Då är han smålänning och jag kommer från Stockholm

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

LosGinos
0

Min mamma säger "hjulpit! när man hjälpt någon. Tycker jag är lite udda =)

[Moon AppleGrey]
0

"Magneta" är kanske inte så märkligt, men säger det ofta när man ska sätta något på kylskåpet med magneter. Som "ska bara magneta fast den här först…"
Vet inte riktigt varför, har bara blivit så. ^^

Pyttelite
2

#12: Var tvungen att tjuvkika i SAOB och visst kan dyrka betyda dyrare, en mormor kan inte ha fel. 😊

http://www.saob.se/artikel/?unik=D_2401-0123.8iO8&pz=5

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Moon AppleGrey]
0

#16: är nog bara inte så vanligt att man hör i dag.
Kan inte minnas att jag någonsin har hört någon använda ordet med den betydelsen.

LosGinos
0

Vad har vi mer för ord som inte brukas så vanligt längre månne? Månne måste väl vara ett sådant ord eller?

[Moon AppleGrey]
0

#18: ja, i min bekantskapskrets så är det bara jag som säger månne och månntro.
Men åandra sidan så är mitt dagliga ordförråd en salig blandning av gammalt och nytt. ^^

Hän tycks ingen fatta heller. Som "vart ska du hän?"
Standardsvaret på det är "Va?"

Tror "beivra(s)" inte heller är så många som säger nu.

Namiko
1

Jag gillar att använda automagisk istället för automatisk.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Emo
1

Min far sa (på skämt) katafontelelog och kattskjuteriaffär. De orden använde jag också eftersom jag tyckte de lät kul.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Makaonen
0

Gammalt ord för sommargäster i skärgården som dom gamla gubbarna tyckte.
Nu kommer det en massa frat ut!

Det betyder ungefär ovälkomna gäster.

🦋 Hej jag provar om medaljerna fungerar. 🦋 ☀️ 🙂

Det är på Återbruk som vi hjälper varandra med Medaljerna. 🏅
https://aterbruk.ifokus.se/about/

• Redigerat 2020-11-18 10:37 av Makaonen
Niklas
2

#15: Min dotter sa en gång om sina Geomags och Magnetics att de drevs av magneticitet. Det tyckte jag var ett bra ord.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2020-11-18 09:47 av Niklas
Carmarino
0

#16: Se där. Inte visste jag att mormor var så språkbegåvad. 😉 (Skämt åsido, hon var en fantastisk mormor.)

LosGinos
0

Jag kommer att prata ett helt nytt språk efter denna tråden. Folk kommer behöva använda tolk för att förstå mig 😂

Carmarino
0

#17: Har inte heller hört någon annan än mormor använda det ordet, och jag har för mig att den enda gången jag hörde henne säga det var strax innan hon dog för 40 år sedan.

Carmarino
0

#19: Det uttrycket använde jag ofta när jag var yngre. Nu blir det mera sällan av någon anledning. Kanske det är för att jag inte längre bryr mig så mycket om vart någon ska hän. 😄

Emo
2

På den tiden sa folk vart ska du hän och var är du nu.

De kunde skilja på var och vart, mycket förvirrande ofta numera när det sägs vara riktning och menas befintlighet.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973